Sunday, October 26, 2008

Linangan Airmata Buatnya


Linangan airmataku

Bila mengingati insan sepertinya

Insan yang tak pernah ku bersua muka

Insan yang tak pernah ku gelak tawa

Namun tetap sentiasa di jiwa

untuk
selama-lamanya

Linangan airmata buatnya

Bukan kerana sedih

Bukan kerana duka

Bukan kerana hiba

Bahkan kerana cinta

Cinta yang membara

pada insan yang bergelar hamba

yang sentiasa melutut pada yang Maha Esa


Ku cintakannya bukan kerana batang tubuhnya
Bukan kerana pangkatnya
Bukan kerana ketampanannya
Bukan kerana hartanya
Namun...demi Allah
akhlaknya yang terpuji lagi tinggi
menyentuh hati tersemat di sanubari

Ku kenalinya insan pejuang
Belum pun cecah usia belasan
Insan sederhana dihiasi senyuman
Lembut tetapi tegas
dalam menegakkan kalimah Tuhan
menyambung perjuangan Nabi akhir zaman

Wasiat dan nasihatnya tetap kan ku pahat
Tazkirah serta khutbah pasti kan ku ingat
Sebagai modal untukku bergiat
mengharungi dunia yang penuh maksiat
cabaran, dugaan dan cubaan
yang tak henti-henti datang melayang

Oh Tuhan...Ku harapkan padaMu
akan ada insan di masa kan datang
Yang mampu merempuh dunia fana
Yang sanggup merentasi lautan bergelora
Yang berupaya merealisasi Islam hendaknya
Yang mungkin menjadikan aku
berlinangan airmata untuk musim kedua

Oh Tuhan...Doaku padamu
Kurniakan aku hidup yang berkat
Hidup yang penuh dengan rahmat
Moga-moga kan ku dapat
bersatu, berjiran bersamanya di akhirat


Siti Hasliza Mat Yusoff
26 Oktober 2008




4 comments:

mataku (B.i.B) said...

smoga linangan air mata u musim y kedua mnjadi kenyataan...
best la bait2 y akak tulis..
akak memang berbakat u wat puisi ke sajak ke...
teruskanlah berkarya ye...

siti said...

terima kasih utk orang kat irbid tu, mai la nk blajo buat puisi...Perjuangan menulis kan ku teruskan buat selama-lama!

nora said...

memang best giler lah k za tulis bait2 syair ini,memang menusuk kalbu bila membacanyer....teruskan penulisanmu dlm blog ni...

siti said...

Thanks a lot la nora..
selamat membaca