Friday, October 24, 2008

Fikrah Pemimpin Bijak

Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra
Rantau Panjang, Ke
lantan




Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra ini dibina di tepi jalan utama menuju ke Pekan Rantau Panjang berdekatan dengan kawasan Bebas Cukai Rantau Panjang, Kelantan. Masjid ini dirasmikan oleh YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan, yang juga merupakan ilham beliau sendiri dalam pembinaanya.

Masjid yang dibina berasaskan seni budaya cina ini begitu unik dan mengagumkan saya sebagai seorang muslimah yang melihat Islam sebagai agama antarabangsa ('aalamiyyah). Masjid ini juga diurus sepenuhnya oleh kaum cina muslim dari imam-imamnya hinggalah ke ajk-ajknya.

Apa yang membuatkan saya terfikir ialah, Tok Guru Nik Aziz merupakan pemimpin yang bijak, yang mampu menghapuskan budaya berbangga pada mana-mana bangsa, bahkan Islam yang perlu dibanggakan. Satu fikrah yang dicetuskan oleh beliau dalam pembinaan masjid ini ialah untuk menyatakan bahawa Islam untuk semua bangsa yang diturunkan oleh Allah pencipta alam ini. Tok Guru menyatakan pembinaan masjid sedemikian rupa dalam ceramah Eidilfitri di Kubang Kerian, Kelantan baru-baru ini bertujuan supaya masyarakat sekeliling terutama masyarakat cina berasa bahawa Islam bukan hanya agama orang Melayu sahaja. Bahkan untuk mereka juga.


Gambar-gambar dan sedikit maklumat dari:



No comments: