Friday, October 24, 2008

Awasi Aurat Anda!

Beberapa hari yang lepas, saya mendapat artikel dari seorang wanita yang tidak dikenali melalui YM. Entah macam mana diperolehinya alamat YM saya itu. Al-maklumlah dunia sekarang semakin sempit. Diberitahu namanya Tasha dan umurnya 17 tahun.

Terkejut saya dengan artikel tersebut serta perasaan malu pada diri sendiri apabila membaca coretan peribadinya yang berbangga dengan penzinaan yang dilakukan bersama bapanya ketika berumur 15 tahun. A'uzubillah. Terfikir saya pada permulaannya mungkin dia akan menyatakan kesedihan dengan kelakuan bapanya yang terkutuk itu, namun sebaliknya, bahkan disebarkan pula artikel kepada orang ramai menyatakan keseronokannya itu.

Itulah perbuatan manusia yang mempunyai akal, tetapi mengenepikan agama, tarafnya lebih rendah dari binatang. Namun saya tidak tahu apa agamanya, cuma namanya dan bapanya ber'ala' melayu.

Berkemungkinan besar kehidupannya tidak dilitupi dengan pengetahuan agama yang menjadi asas dan benteng pada diri kita menyebabkan dia tidak berasa bersalah dan berdosa dengan Allah swt. Seks haram itu terjadi disebabkan pemakaian baju renang yang nipis yang boleh meghairahkan mereka yang melihatnya. Walaupun di depannya lelaki yang mahram iaitu bapanya sendiri, namun aurat tetap perlu diawasi. Tambahan pula kehidupan di zaman moden ini, maksiat berleluasa, boleh dilihat di merata-rata tempat. Manusia longgar dengan pegangan agamanya, maka lebih baiklah kita berwaspada dengan menutup aurat sebaik yang mungkin.

Wanita ialah makhluk yang cantik yang dicipta oleh Allah. Namun, bukanlah kecantikan itu untuk dijadikan barang dagangan, boleh dipertontonkan kepada semua orang tanpa ada batas-batasnya. Kadang-kadang dengan suaranya yang lembut dan merdu boleh menjadi 'fitnah' kepada sang lelaki, apatah lagi dengan kecantikan yang ada pada dirinya.

Berkenaan dengan had-had dalam menutup aurat boleh dirujuk dalam tafsir-tafsir al-Quran, hadis-hadis atau kitab-kitab Fiqh yang diiktiraf. Di sana kita akan dapati banyak dalil-dalil serta pandangan-pandangan ulama berkenaan dengan aurat yang memuaskan hati kita. Saya tidak bercadang untuk membahaskan tentang hudud aurat di sini, namun saya bersedia untuk berkongsi maklumat jika didapati ada kemusykilan dalam hal ini.

Satu perkara yang saya nak tekankan di sini ialah bahawa menutup aurat ini merupakan suatu kewajipan yang tidak ada pertikaian di kalangan ulama kecuali sebahagian kecil anggota yang menjadi 'khilaf' bagi mereka. Perlu diingat bahawa kewajipan menutup aurat tersebut bukanlah dikira samada kita berada di rumah atau di luar rumah sebagaimana yang difikirkan oleh kebanyakan masyarakat kini, bahkan ia perlu dilihat samada kita berada di depan ajnabi (bukan mahram) atau bersama mereka yang bukan ajnabi (mahram).

Sekalipun berada di rumah bersama keluarga dan sanak saudara, kita sebagai wanita yang beragama Islam perlu sedar siapakah mereka yang bersama kita? Jika di sana adanya ipar duai, para sepupu atau mereka-mereka yang bukan mahram, maka wajib kita bersegera dan bertindak mengawasi aurat kita.

Pernah kita dengari, rata-rata masyarakat menyatakan bahawa mereka yang menutup aurat dan mengawasinya juga terjebak dalam seks haram, dirogol dan diperkosa. Oleh itu, menutup aurat atau tidak, sama sahaja pada pandangan mereka. Memang saya tidak nafikan bahawa perkara itu berlaku dalam dunia hari ini, namun perlu kita ketahui bahawa menutup aurat merupakan satu perintah Allah yang wajib dilaksanakan. Ia merupakan satu benteng atau prisai untuk mengelakkan diri dari berlakunya anasir-anasir yang tidak sihat dan sekaligus boleh mengurangkan berlakunya perkara-perkara tersebut.

Oleh itu, hendaklah kita sedar bahawa menutup aurat adalah perkara penting yang mempunyai hikmah yang besar. Moga-moga kita mendapat taufiq dan rahmat dari Allah swt.

24 Oktober 2008



1 comment:

mustapha said...

kalauhendak seronok semua akan dapat,hendak jadi apa ,penyanyi atau pelakn.semua boleh jadi asal ada kemahuan.
tiada paksaan.
hendak jadi hantu pun boleh......