Friday, July 31, 2009

Kuliah Jumaat: Ramadhan & Persiapan Menghadapinya (Siri 2), Oleh: TG Nik Abdul Aziz

Zikir

Al-Quran itu sendiri adalah zikir. Firman Allah swt yang bermaksud: "Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan az-Zikr (al-Quran), dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya." (al-Hijr: 9). Banyak perkara yang manusia tidak tahu, al-Quran memberitahunya. Banyak benda yang manusia terlupa, al-Quran mengingatkannya. Dari aspek inilah al-Quran dipanggil az-Zikr. Firman Allah Taala lagi yang bermaksud: "Shaad, demi al-Quran yang mempunyai peringatan." (Shaad: 1).

Kesimpulannya di sini bahawa bulan Ramadhan adalah bulan zikir. Biasanya masyarakat kita, bila bercakap tentang zikir difahaminya makna meratib beramai-ramai. Itu sahaja yang difikirkan. Terlalu sempit pengertian kita terhadap zikir, sedangkan al-Quran itu sendiri adalah zikir. Oleh itu, setiap orang, terutamanya pada bulan Ramadhan ini perlu membaca al-Quran.

Adat kita pada bulan Ramadhan ini, ada jemputan berbuka puasa di rumah orang-orang tertentu (walaupun sudah ada sedikit perubahannya). Perkara ini kita perlu ubah, daripada pergi berbuka puasa di rumah-rumah kepada berbuka puasa di surau-surau atau masjid-masjid. Ini adalah lebih baik kerana apabila berbuka puasa di rumah orang, menyebabkan kelewatan untuk menunaikan solat Maghrib kerana banyaknya hidangan yang disediakan. Ini amat merugikan.

Akan tetapi, bila kita berbuka puasa di masjid-masjid, umumnya pihak masjid menyediakan hanya sedikit hidangan untuk berbuka, kemudian terus bersedia untuk menunaikan solat Maghrib. Kita berbuka puasa beramai-ramai dapat pahala, masuk dalam masjid juga dapat pahala dan solat Maghrib di awal waktu juga dapat pahala yang banyak.

Selain itu, perkara yang perlu dilakukan dalam bulan Ramadhan ini ialah kita bersahur beramai-ramai di musolla atau masjid. Pergi ke masjid awal-awal lagi, sebagai contoh pada pukul empat pagi untuk menunaikan solat-solat sunat, membaca al-Quran serta zikir-zikir lain. Bilamana tepat jam lima pagi, bolehlah sama-sama kita bersahur, makan beramai-ramai.


Dalam banyak-banyak ibadat, hanyalah solat yang diminta oleh Allah (melalui Nabi) dari kita untuk menyuruh anak-anak bersolat pada umur tujuh tahun, sedangkan ibadat-ibadat lain seperti puasa, zakat, haji, tidak disuruh sedemikian. Bila sampai umur mereka sepuluh tahun hendaklah dirotannya (dipukulnya). Maka di bulan Ramadhan ini, peluang yang paling baik untuk kita mendidik anak-anak pergi ke masjid, bertarawih, berbuka puasa dan bersahur demi menjadikan mereka terdidik dengan perkara sedemikian bila meningkat umur remaja nanti.

Akhirnya, mudah-mudahan Ramadhan pada tahun ini lebih baik dari Ramadhan pada tahun lepas, in syaa Allah.



No comments: