Thursday, July 2, 2009

Bila Aku Dalam Perjalanan...

Bila aku dalam perjalanan...pemikiranku menerawang..., melakarkan kata-kata, menulis suasana, mencatat perasaan tanpa reda. Aku kadang-kadang tersenyum, gelak, sedih dan menitiskan airmata. Perasaan demi perasaan singgah dibenakku. Manusia dibuai mimpi, kenyang, "happy go lucky", namun aku masih didakapi perasaan ini. Perasaan yang begitu menyegarkan jiwa bila mengingatimu wahai Ilahi.

Sentiasa dibayangi kehidupan yang penuh kebahagiaan. Bahagia sedemikian rupa yang telah berlalu itu tetap ku kenangi.

Mengenang kesusahan hidup,

yang akhirnya dianugerahi kesenangan
.



Mengenang erti hidup
dalam menimba ilmu di sana,

yang akhirnya terpaksa aku berpaling darinya.



Mengenang kehidupan dalam perkongsian makrifat,
yang akhirnya terpaksa aku lupakan.



Mengenang keseronokan hidup
bersama para ulama,

yang akhirnya terpaksa ku tinggalkan.



Mengenang cintaku pada orang yang soleh,

yang akhirnya aku dipisahkan.



Mengenang rinduku pada insan
yang bergelar pejuang,

yang akhirnya terpaksa aku korbankan.


Mengenang pada insan yang mencetuskan aku
erti tahajjud,

yang akhirnya terpaksa ku ketepikan.



Mengenang pada insan yang mengenalkanku
erti tasawwuf,

yang akhirnya memaksa aku meninggalkannya.



Mengenang pada insan yang berbicara
dengan bahasa al-Quran,

yang akhirnya memaksa aku melupakannya.



Mengenang pada insan yang mengajak aku
erti cinta pada zikrullah,

yang akhirnya memaksa aku
meninggalkan hidup bersamanya.




No comments: