Saturday, July 4, 2009

Nak Cerita Tentang Kebersihan

Baru-baru ini, bila saya berada di bumi Turki, bumi yang dikenali terletak di dua benua; benua asia dan benua eropah, saya cukup kagum dengan kebersihan negara tersebut. Hatta tandas-tandas awam di sana dari sudut kebersihannya begitu berbeza dengan bumi Jordan yang saya tinggal sekarang. "Kenapa boleh jadi begini?" saya berfikir sendirian.

Walaupun di sana penggunaan tandas perlu dibayar, namun bagi saya, keselesaan dan kebersihan itu penting berbanding tandas-tandas di sini yang tak memerlukan kos pembayaran, tapi kebersihannya tidak dijaga, kotor, menyakitkan kepala.

Di Turki juga ada tandas-tandas yang buruk tempatnya, tapi bersih, sentiasa ada 'cleaner-cleaner' yang membersih dan menjaganya. Saya tak pasti bagaimana keadaan di sini? Mungkinkah ada 'cleaner-cleaner' atau bagaimana pengurusannya?

Pulang dari Turki, sebaik sahaja melepasi 'border' Negara Turki masuk Syiria, dah rasa lain kebersihannya. Ambil wudhuk di situ untuk solat jamak maghrib dan isyak, sambil menahan bau kekotoran di situ.

Kemudian, sebaik saja sampai ke 'border' Syiria dan Jordan, saya dan akhawat yang lain menuju ke musolla untuk menunaikan solat Subuh. Tandas di situ pun 'sama makna' dengan tandas kat Syiria tadi. Sebelum masuk musolla perlu laluinya terlebih dahulu. Dari jauh lagi, kami menutup hidung, sambil berlari-lari menuju ke tempat solat itu. Al-hamdulillah, wudhuk masih ada, tak perlu diperbaharui. Kami solat Subuh berjamaah. Lega rasanya.

Kebersihan ada kaitan dengan etika dan budaya hidup

Kenapa boleh jadi begini?
Soalan yang sama saya lontarkan lagi.

Ya, kefahaman pada erti kebersihan itu perlu diterapkan dalam diri masing-masing. Etika dan budaya hidup keluarga yang mementingkan kebersihan itu menjadikan sesebuah masyarakat itu akan mementingkan kebersihan. Guru-guru yang mementingkan kebersihan itu melahirkan pelajar-pelajar yang mengambil berat tentang kebersihan. Ketua masyarakat yang suka kepada kebersihan, mendidik anak buahnya supaya hidup dalam kebersihan menjadikan suasana kehidupan kenal erti kebersihan. Begitulah seterusnya.

Teringat saya kepada seorang kawan di UIA dulu, Fasihah, pelajar yang mengambil jurusan kejuruteraan yang berasal dari Singapura. Pernah saya bercakap tentang kebersihan dengannya. Katanya di Singapura cukup mementingkan kebersihan. Dia menceritakan bahawa pernah ada orang yang membuang sampah di merata-rata tempat, maka orang ramai di situ masing-masing berpaling ke arahnya, merasakan suatu perkara yang pelik bila seseorang membuang sampah tidak ke dalam tong sampah atau bukan di kawasan pembuangan sampah.

Oh, begitu sekali etika dan budaya masyarakat Singapura menjaga kebersihan. Terfikir saya bagaimana pemimpin Singapura mampu mengajar rakyatnya sedemikian?

Pernah juga suatu ketika, saya pulang dari Universiti Urduniyyah, menunggu bas bersama kawan Arab, Hind namanya. Sebahagian pelajar di situ makan 'chips', kemudian membuang sampah di tepi jalan begitu sahaja. Menyampahnya saya dengan tabiat sedemikian. Lalu saya bertanya kawan saya itu. "Pelajar sini memang suka buang sampah merata-rata ke?". Ya, jawabnya selamba sambil melahirkan rasa malu di depan saya.

Saya sebagai seorang muslimah tidak sama sekali mengagungkan pemimpin yang tidak ber'aqidahkan dengan aqidah Islam, dan juga negara yang bergelumang dengan sistem komunis dan sekular, namun, amalan Islam yang mereka praktikkan itu, yang benar-benar dianjurkan oleh Nabi saw dijadikan amalan kehidupan mereka. Ini yang membuatkan saya sedikit kecewa dengan sebahagian perangai masyarakat Islam kita, khususnya yang hidup di bumi anbiyaa' ini.

Ayuh, wahai sahabat, kita yang bernabikan Nabi Muhammad saw ini, Nabi untuk semua manusia dan semua bangsa ini, marilah sama-sama kita praktikkan apa yang disuruh oleh baginda saw itu, agar kita salah seorang dari mereka yang cinta dan setia menurut perbuatan baginda tersebut. Ingatlah, Islam tidak perlukan kita, bahkan kita yang perlukan Islam!.



No comments: