Sunday, July 26, 2009

Tips Ihya' Solat Tahajjud

Bila bercakap tentang solat tahajjud dan kelebihannya, ramai di kalangan kita yang mengimpikan agar diri masing-masing dapat mencapai solat tersebut. Namun, rata-rata hanya tinggal impian yang tidak kesampaian. Maklumlah, untuk menunaikan solat tahajjud ini, kita amat memerlukan kekuatan dalaman untuk mengekang kepenatan harian, mengantuk, keseronokan tidur dan sebagainya. Walau bagaimanapun, saya tidak nafikan bahawa ada sebahagian dari kalangan kita yang mampu menghidupkan solat tahajjud sebagai amalan rutin dalam kehidupan mereka.

Di sini saya tidak bercadang untuk membicarakan tentang apa erti solat tahajjud, kaifiatnya, dan kelebihannya, bahkan saya rasa terpanggil untuk berkongsi dengan pembaca sekalian tentang bagaimana kita ingin menghidupkan solat tahajjud ini. Tentang kaifiat dan kelebihannya itu, anda boleh merujuk kepada kitab-kitab fiqh, hadith-hadith dan sebagainya.

Saya sebenarnya amat tertarik dengan nasihat dan pandangan YAB TG Nik Abdul Aziz dalam kuliah-kuliahnya yang membicarakan tentang topik solat tahajjud ini. Beliau merupakan salah seorang dari mereka yang sentiasa menghidupkan solat tersebut. Ini berdasarkan kepada sumber-sumber yang saya dapati dari orang ramai, rakan-rakan seperjuangan yang berada di belakang beliau, masyarakat yang berhampiran dengannya dan lain-lain.

Pernah ada yang bermalam bersama Tok Guru dalam satu program, memberitahu saya bahawa walaupun beliau dalam kepenatan, pulang lewat malam dari menyampaikan kuliah-kuliah atau ceramah-ceramah di merata-rata tempat, namun beliau tidak sama sekali meninggalkan solat tahajjud yang menjadi salah satu makanan rohaninya itu. Bahkan mereka yang bersamanya berasa malu dengan keadaan sedemikian. Memang, Tok Guru seorang yang kuat jiwanya, walaupun dirinya telah dimamah usia. Mudah-mudahan kita juga salah seorang dari golongan yang diberi kekuatan oleh Allah untuk merapatkan diri kepadaNya dengan solat tahajjud.

Saya telah membaca artikel dalam satu blog yang menyatakan nasihat Tok Guru tentang solat tahajjud ini. Beliau berkata: "Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah."

"Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita." Rujuk (blog ini).

Ya, saya juga banyak mendengar Tok Guru menasihati para pendengar kuliah dan tazkirahnya agar cuba mendidik diri dengan bangun malam untuk bersolat tahajjud. "Siapa-siapa rajin, dia boleh cari (rahmat dan keredhaan Allah), siapa-siapa malas, tidurlah." Kadang-kadang Tok Guru juga menzahirkan uslub yang keras kepada mereka yang asyik dengan keseronokan tidurnya, kerana katanya waktu tahajjudlah waktu yang tenang yang sebaik-baiknya kita mengadu setiap perkara kepada Allah SWT.

"Ya Allah, aku mempunyai banyak hajat denganMu, banyak perkara yang perlu ku luahkan kepadaMu. Ketikamana manusia lain masih nyenyak tidur, masih sedang dibuai mimpi, namun, syukur padaMu, aku dapat bangun, datang menghadapMu ya Allah. "Allahumma lakal hamdu wa lakasshukru, wa ilaikal mushtaka, wa bikal musta'an, wa la haula wa la quwwata illa bika ya Allah."

Al-hamdulillah, banyaknya nasihat Tok Guru buat diri yang lemah ini. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang sentiasa menerima nasihat ke arah kebaikan.

Antara lain yang boleh kita kongsikan bersama dalam meneruskan agenda ihya' solat tahajjud ialah:

1) Niat untuk bangun solat tahajjud sebelum tidur. "Ya Allah, aku nak bangun solat tahajjud, mahu berjumpa denganMu lagi, permudahkanlah urusanku".

2) Tidur awal. Tempoh tidur malam bergantung kepada diri masing-masing. Ada yang mampu berjaga malam demi menunaikan solat tahajjud. Namun, ramai juga yang tertipu dengan urusan solat sunat ini. Berhempas- pulas untuk mendapatkan tahajjud, tetapi terlepas menunaikan kewajipan solat Subuh, akibat tertidur ketika hampir waktu tersebut. Kecuaian itu tentulah akan ada risikonya.

3) Berusaha bangun menunaikan solat walaupun masanya hampir tamat.

4) Meminta rakan-rakan yang lain agar mengejutkan kita bangun bersolat tahajjud atau jangan lupa berdampingan dengan jam loceng.

5) Bersyukur pada Allah bila dapat bangun solat tahajjud. Memohon kepadanya agar dapat bersamaNya lagi di lain-lain hari

6) Bergaul dengan orang-orang yang suka bersolat tahajjud. Bertanya mereka 'resipi-resipi' untuk menghidupkannya.

7) Berasa menyesal bila terlepas dari menunaikan solat yang berharga ini.

8) Memberi hukuman pada diri sendiri bila tidak dapat bangun menunaikan solat ini, seperti perlu baca al-quran pada hari ini sebanyak 2 juzuk, atau perlu bersedekah, perlu ditambahkan lagi solat-solat sunat yang lain dan sebagainya.

Akhir kalam, mudah-mudahan kita salah seorang dari golongan yang diredhai Allah SWT, yang sentiasa memperolehi maghfirah dan bakal mendapat tempat di hatiNya. Aamin...

Selamat mencuba!



1 comment:

Awrapurnama said...

Alhamd..
jzkk krn brkongsi ilmu ini..