Tuesday, June 30, 2009

Ziarah Turki, Syiria

Pada 19 Jun yang lalu, aku bersama segerombolan akhawat dan beberapa orang syabab di bumi Jordan ini menziarahi Turki dan Syiria, yang dianjurkan oleh Ustaz Hazimin dan Ustaz Zaid. Kami bertolak ke sana dengan bas pada jam kira-kira 11.30 pagi, dan sampai ke bumi Sweileh, Amman pada 28hb yang lalu. Apapun ku ucapkan tahniah buat penganjur, kerana anda berjaya mengadakan trip yang penuh bermanfaat ini. Di Turki, kami sempat melawat Antakya, Konya, Adana, Bursa, Istanbul, Cappadocia dan Kayseri.




Sampai ke border Turki











Di bandar Antakya, melawat Masjid Habibunnajjar







Di Bandar Konya, menyaksikan persembahan zikir mevlana, di Mevlana Cultural Markeze.






Di Istanbul, tempat yang ditunggu-tunggu. Dapat menziarahi Masjid Biru (Blue Mosque), Topkapi Palace, Museum Ayasofea dan lain-lain.







Di Eminonu, singgah di Restoran Ikan Bakar.









Di Kaza Han, Bazar Sutera











Di Cappadocia









Di Kayseri, Negeri asal Perdana Menteri Turki, Abdullah Gul.







Meninggalkan Negara Turki.
Gule-Gule Turkiye.








Singgah di Halab, Syiria.
Masjid Umawi Kubra.








Singgah di Hama, Syiria.
Melihat kincir air yang tertua.




Di Hama juga sempat singgah mat'am yang begitu klasik. Apa yang menggembirakan ialah saya dapat beli 3 buah buku yang cukup berfaedah buat diri saya.



Al-hamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhanku yang memperjalankanku untuk melihat Bumi Turki, dan sekali lagi dapat menapak di bumi Syiria. Mudah-mudahan aku akan diperjalankan lagi oleh penciptaku untuk menikmati keindahan alam di bumi lain pula. Aku pulang ke Bandar Sweileh dengan hati yang gembira.



No comments: