Sunday, June 14, 2009

Intisari Kuliah Jumaat, 12 Jun 2009: Bersama TG Nik Abdul Aziz Nik Mat

Kuliah pagi Jumaat bersama TG Nik Aziz pada kali ini, melalui portal TV Kelantan, menyambung kuliah yang lepas iaitu tafsir ayat-ayat dari surah al-Hujurat. Diumumkan sekali lagi bahawa kuliah bersama TG ini diadakan pada jam 9.30 - 10.30 pagi (waktu Malaysia) bersamaan jam 4.30 - 5.30 pagi (waktu Jordan).

Pada permulaan kuliah ini, TG memberikan takrifan tentang maksud al-Hujurat, iaitu bilik-bilik Nabi saw, yang mana rumah Nabi saw bukanlah seperti banglo atau mahligai bahkan seperti bilik-bilik.

Dunia ini bukanlah tempat untuk kita bertapak selama-lamanya, dan yakinlah kita akan pergi meninggalkannya, bahkan akan dibawa pergi. Dalam surah yaasin, ayat yang terakhir ada menyebut yang bermaksud: "...dan kepadaNyalah kamu akan dikembalikan (akan dipaksa balik).

Bagaimana kita nak berjumpa dengan Allah yang Maha Kaya, Maha Gagah, lebih handal, kalau kita tidak mempunyai apa-apa bekalan untuk berjumpa denganNya?! Sebagai contoh, kalau kita memandu kereta, bila berjumpa dengan 'road block', kita akan rasa berdebar-debar dan berfikir tentang lesen kereta dah ada ke? cermin kereta macam mana? tali pinggan dah pakai ke? dan sebagainya. Padahal biasanya kita terlepas dari kena saman. Namun, itulah keadaannya bila kita berdepan dengan polis, orang yang berkuasa. Begitulah juga diri kita dengan Allah swt yang lebih berkuasa dari polis, hendaklah kita sentiasa bersiap sedia dan berhati-hati serta berasa berdebar-debar memikirkan tentang persiapan untuk berjumpa dengan Allah swt.

Ajaran ini tidak ada dalam fahaman komunis, demokrasi, sosialis dan sebagainya. Bahkan Islamlah yang mengajar kita agar balik kepada Allah swt, Tuhan yang menciptakan dunia ini.

Minggu lepas, dalam surah al-hujurat ini, Allah melarang kita dari bercakap kasar dengan Rasul saw. Kerana Rasul ini dipilih oleh Allah, bukannya orang kampung yang mengundi dan memilih Baginda. Bila Allah sendiri yang memilih Baginda, maka pada dirinya itu ada maklumat untuk disampaikan kepada manusia. Sebagaimana duta yang dilantik oleh sesebuah kerajaan, maka beliau ada maklumat tentang kerajaan itu untuk disampaikan kepada orang ramai.

Oleh itu, sebarang aktiviti kebaikan (pahala) kita, hendaklah dijaga supaya tidak terhapus dan supaya ia boleh menjadi bekal kita di akhirat nanti. Sebagaimana duit juga boleh hilang, maka pahala juga perlu dijaga agar tidak hilang. Kalau kita terus- menerus melawan Allah dan Rasul, maka kita akan tinggal sebatang kara di dalam kubur tanpa ada peneman iaitu amalan baik atau pahala dari Allah swt.

Kali ini, pada ayat yang ke 3, yang bermaksud: "Sesunggguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah, mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka oleh Allah untuk bertakwa. Bagi mereka ampunan dan pahala yang besar".

Di dunia ini sebenarnya kita sedang diperiksa oleh Allah swt dan pegawainya ialah Malaikat untuk mendapat pahala atau dosa. Orang yang lulus peperiksaan ialah orang yang merendahkan suara bila berdepan dengan Nabi saw. Namun, sesetengah orang Arab yang baru memeluk Islam pergi ke rumah Nabi, mereka bercakap dengan suara yang tinggi bila berdepan dengan Baginda.

Begitu juga bila kita masuk ke rumah Allah (masjid), hendaklah kita beradab. Jangan jadikan masjid itu sepertimana keadaan kita berada di rumah. Bahkan perlu ada adab-adab dan tatacaranya. Ini kerana masjid merupakan tempat 'store' untuk mendapat rahmat Allah swt.

Bila berada di masjid juga, cubalah kita merasakan seolah-olah Nabi ada bersama kita. Hatta dalam solat pun, dalam bacaan tahiyyah kita menyebut "assalamu 'alaika ayyuhannabiyyu warahmatullah...", di sini huruf al-kaf ialah dhamir mukhatab (kata ganti nama) iaitu "kamu" memberi isyarat pada kita bahawa Nabi hampir dengan kita. Tujuannya agar kita sentiasa ingat kepada Allah swt dan Nabi saw.

Ayat yang ke 4 dan 5 telah dihuraikan pada minggu yang lepas. Bagi ayat yang ke 6, firman Allah yang bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan itu."

Dalam ayat ini kalimah "tabayyanu" (periksalah dengan teliti) mempuyai enam huruf, yang mana pada asalnya dari kalimah tiga huruf "baana" "yabiinu" "bayanan watibyanan" membawa maksud zahir atau jelas. Dalam Bahasa Arab ada menyatakan bahawa semakin banyak huruf dalam satu-satu kalimah menunjukkan semakin kuat maknanya. Oleh itu kalimah "fatabayyanu" dalam ayat ini membawa makna "maka hendaklah kamu membuat kajian sepenuhnya sehingga jelas". Oleh itu setiap berita yang datang dari mereka yang fasik hendaklah diperjelaskan (siasat terlebih dahulu) agar tidak berlaku musibah tanpa mengetahui keadaannya.

Akhirnya, kuliah ini ditangguhkan dan in syaa Allah pada minggu hadapan akan disambung lagi tafsiran surah al-Hujurat ini. wassalam.



No comments: