Sunday, June 28, 2009

Bila Aku Berehat Seketika Dari Mu...

Sudah lebih seminggu aku tidak berbicara denganmu. Biasanya di alam mayalah salah satu tempat aku berseronok, berbicara, bertukar-tukar fikiran dan sebagainya. Namun, ku berehat seketika darimu, meninggalkanmu sementara waktu. Aku telah menziarahi Turki dan Syiria bermula 19hb Jun yang lalu dan selamat pulang pada pagi hari ini 28hb Jun 2009. Al-hamdulillah dengan izinNya dapat juga aku menghabiskan masa cuti semester kali ini dengan melawat negeri orang.

Sebagaimana biasa, walaupun aku merantau jauh, hatiku sentiasa bersamamu, alam blog yang cukup menceriakanku. Dalam perjalanan, idea datang mencurah-curah untuk aku luahkan padamu. Ingin ku catatkan segala perasaan, suka duka, tangisan serta gelak tawa yang sentiasa mengerumuni diriku. Entahlah, setiap kali aku dalam perjalanan, aku berada di dunia lain. Dunia yang cukup bermakna bagiku. Kadang-kadang ku bimbang juga, kalau-kalau manusia lain yang bersamaku dalam bas itu memerhatikan gelagatku. Namun, aku pasti mereka telah berada di alam mimpi.

Syukur pada Tuhan lagi, aku merantau, melawat dan melancong banyak mengenalkan aku tentang kehidupan manusia; budaya mereka, muamalah, bahasa mereka, lebih-lebih lagi tentang sejarah negara Turki, pemerintahan, kedudukan geografi dan sebagainya. Satu pengalaman yang cukup berguna buat diri ini.

Pergi ke sana bersama orang-orang Amman, akhawat dari Irbid yang banyak menemaniku. Terima kasih buat anda semua. Temanku tak dapat menemaniku ke sana. Al-maklumlah, kelasnya bermula awal, pada 21 Jun yang lalu. Aku pasrah, walaupun pada permulaannya rasa kurang best juga tanpa bersamanya.

Hidup di bumi Turki, makanan lebih kurang kat Jordan lah juga. Kalau kat Sweileh ni, aku boleh masak masakan Malaysia, namun kat sana banyak makan roti lah jawabnya. Sebaik saja aku bertolak dari Syiria nak pulang ke Jordan ni, aku terus hubungi temanku agar menyediakanku masakan nasi Malaysia. Jutaan terima kasih untuknya. Pacakan kalimah 'kerjasama' itulah menjadikan hidup lebih ceria. Penulis blog saifulislam.com ada menyebut: "Erti Hidup Pada Memberi".

Sebaik saja sampai ke rumah, laptoplah tempat tujuku. Walaupun kepenatan yang tak terkata, tapi mata tetap nak buka internet. Nak tengok e-mel-emel di peti yahoo, mesej-mesej offline, nak buka blog yang sudah lama tak di update, nak tengok berita-berita terkini di bumi Malaysia, nak dengar tazkirah-tazkirah yang banyak menyedarkan diriku ini. Aku juga nak hubungi mama yang dah lebih seminggu ku tidak mendengar berita darinya.

Al-hamdulillah, semuanya beres, dapat ku hubungi keluarga, dapat ku membalas segala e-mel dan mesej yang ditinggalkan. Dapat ku puaskan jiwaku dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat demi bekalanku mengingati Tuhan.



No comments: