Sunday, June 7, 2009

Bersama Akhawat Dari Irbid

Pada 4 Jun yang lalu, hari Khamis, sekumpulan akhawat dari Irbid datang ke rumah saya, menziarahi Amman yang penuh ceria ini :). Mereka ialah Along, Husna, Mardhiah, Nur, Nurin, Natasya dan Zakiah. Orang Pahang semuanya. Bekas pelajar IKIP, Pahang yang menyambung pelajaran mereka di Universiti Yarmouk.

Mereka sampai ke rumah saya sebelum masuknya waktu Zohor. Oh, seronoknya saya rasa. Macam anak-anak balik kampung. Kami saling berkenalan dengan lebih lanjut lagi. Banyak sungguh soalan ditujukan kepada saya. Tak tahulah, banyak bahasa yang dijawab oleh saya 'plus' loghat-loghat negeri yang berbagai-bagai.

Apa yang menyeronokkan juga, bila akhawat dari Irbid datang, saya boleh 'goyang kaki' :). Nak 'try' masakan dari anak-anaklah pula. Saya hanya bagi petunjuk je. Lagipun mereka ni 'pakar-pakar' memasak. Dun Wori lah about that.

Kadang-kadang rasa kagum gak la, dengan 'budaya makan' orang-orang Irbid ni.. hihi, berbeza dengan budaya kami berdua. Apapun tahniah boleh kita berkongsi-kongsi budaya tersebut kan?.

Walau bagaimanapun, saya gembira dan berpuas hati dengan kunjungan kalian, kerana dapat bersama walaupun sementara cuma, dapat makan sama-sama, solat sama-sama, berbincang dan berkongsi ilmu sama-sama, dan yang lebih penting ukhuwwah islamiyyah dapat kita eratkan walaupun hidup berjauhan di bumi orang.

Akhirnya, jutaan terima kasih buat anda sekalian, kerana sudi 'balik kampung' di Amman ini. Alangkah indahnya kalau anda sebahagian dari ahli kami!


3 comments:

-Sufiey Imtiaz- said...

salam sayang wat kak za...
syukran kerana sudi meluahkan rasa gembira akak atas kedatangan kami ber-7.. semoga ikatan ukhwwah yang dibina mendapat keberkatan ilahi..

Unknown said...

salam ukhuwah.. ukhuwah itu indah.. berpisah tak gelisah.. bertemu pasti tak jemu... allah yujzikal kher ;)

neem said...

salam..

cantik2nya mereka ^_^