Sunday, August 2, 2009

Bila Tuhan Anugerahkanku Ilham...


Aku cukup berpuas hati menjadikan Allah sebagai Tuhanku, yang sentiasa mendengar rintihanku. Aku cukup berpuas hati menjadikan Islam sebagai tatacara hidupku. Aku juga cukup berpuas hati menjadikan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasulku.

Oh Tuhanku...
Aku amat takut dengan fitnah dunia,
Aku amat takut dengan fitnah insan di dalamnya,
Aku amat bimbang dengan fitnah suasana sekelilingnya.


Tuhanku...
Fitnah yang datang cukup membahayakan,
Di segenap penjuru ia menikam,
Perasaan sedih lagi mengecewakan,
Aku rebah, aku sakit berpanjangan,
Dalam melawan arus yang mendatang.


Tuhan...
Aku insan yang lemah,
Aku insan yang amat memerlukanMu,
mengharapkanMu segala rahmat,
cucuran belaian dan kasih sayang,
yang akan berterusan sepanjang zaman.


Tuhan...
Telah Engkau anugerahkanku...
ilham yang baik ku jadikan pegangan,
ilham yang bernas ku jadikan pedoman,
demi menghadapi segala ujian,
di alam fana ini yang penuh cabaran.


Tuhanku...
Aku amat berkeyakinan,
bahawa Engkaulah Allah, Engkaulah pencipta,
Melindungi aku dari fitnah dunia,
Akan tetap ku katakan,
bahawa...
Engkaulah Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang.




Siti Hasliza Mat Yusoff,
Sweileh, Amman,
02 Ogos 2009.



No comments: