Tuesday, July 7, 2009

Bila Ahli Bahasa Mula Bersuara...

Musim panas ni aku pasti bertemankan payung bila keluar rumah. Maklumlah, puteri lilin katakan. Kalau tak guna payung, aku mudah sakit kepala, dek kepanasan di bumi sahara.

Kalau di bumi Malaysia, mungkin banyak tempat ku boleh berteduh, ditambahi pokok-pokok yang rendang yang boleh memayungiku. Lagipun, kalau keluar rumah dah ada kenderaan di depan mata. Payung pun tetap setia dalam kenderaanku. Jadi, kuranglah berjemur panas di tanahairku.

Hidup di bumi Syam ini cukup berbeza budayanya. Orang sini hanya guna payung waktu hujan sahaja. Kalau musim panas ni, mereka redah je, tak kira laki atau perempuan, muda atau tua, kecil atau besar.

Aku pulak memang anak Melayu, Malaysia, dah biasa guna payung, tak kira musim panas atau hujan, maka kat sini pun aku buat macam tu lah juga. Pernah ada orang Malaysia tanya: "tak malu ke guna payung kat sini?". Huh, lantaklah depe nak cakap apa pun. Yang penting aku selamat, tak sakit kepala. Lagipun bukan salah pun aku nak guna payung.

Memang selalulah kat sini, kalau aku bersama temanku keluar rumah menggunakan payung, adalah manusia yang tesengih-sengih, senyum-senyum, menunjukkan wajah kehairanan, dok asyik tengoklah perjalanan kami. Mungkin bagi mereka sangat pelik ada orang guna payung musim panas ni. Pernah satu ketika, ada yang bertanya: "fi mator?" (hujan ke?), lantas aku jawab: "panas lah!".

Begitulah jadinya kalau kita tak kenal budaya orang. Tambahan lagi, tak pernah keluar ke negara orang, tak pernah bergaul dengan orang asing, maka kita menganggap budaya orang lain pelik dan janggal bagi kita. Dan yang menghairankan lagi, sesetengah orang tidak mahu menerima dan mengiktiraf serta menghormati budaya orang lain.

Nak diceritakan di sini juga, semalam aku pergi jamiah, ada urusan peribadiku di sana. Aku berjumpa sekejap dengan kawan sekelasku Nasirah, lalu dia mengajak aku pergi jumpa Dr. Nihad, Doktor yang masyhur dengan 'otak geliga' dalam ilmu lughah. Kalau masuk muhadharah Dr. Nihad, memang pastilah akan ada benda yang aku tak faham. Maklumlah, bahasa beliau memang berada di awangan, mengalahkan kebanyakan Doktor-Doktor lain.

Setelah aku dan kawanku dihidangkan secawan teh, kami bersembang tentang perkara yang berkaitan dengan pengajian. Kemudian Nasirah menukar topik. "Doktor, Hasliza ni suka bawa payung. Dia tak tahan panas", katanya. Aku tersenyum panjang. Dr. Nihad terus memandangku. "Tahun ni cuaca 'lathif', tidak sepertimana kebiasaan cuaca Saifi, sekejap panas, sekejap kurang", katanya.

"Doktor, di Malaysia, orang guna payung, tak kira samada hujan atau panas", kataku pada Doktor. "Orang sini tak guna payung ya bila musim panas", kataku lagi. "Tak", jawabnya ringkas. "Doktor, orang sini gelakkan sayalah bila saya bawa payung, ada setengah tu siap tanya lagi: ada hujan ke?", beritahuku lagi pada Doktor.

Dr. Nihad pandangku lagi, lalu beliau berkata: "Hasliza, kamu jawab je lah macam ni pada mereka: "payung ni kan namanya 'syamsiyyah', maknanya penggunaannya itu untuk matahari, namanya juga 'mizhollah', alat untuk berteduh, bukan namanya 'mimatroh' (alat untuk hujan).

Ya salam...aku dan Nasirah tergelak kecil dengan jawapan yang diberikan oleh Dr. Nihad itu. Memang 'tabiklah' kat Dr. Nihad. Beliau menyokong perbuatanku. Bolehlah aku buat 'modal' jawapan bila ada orang tanyaku lagi. Kawanku itu amat memuji beliau. Katanya Dr. Nihad memang best, memang bijak. Sememangnya, ahli bahasa tetap akan bersuara dengan bahasanya.



2 comments:

Awrapurnama said...

salam wbt..
menarik.
heh. byk skit, dpt jgk sy thu adat org sna yeh.. =)

kimi said...

salm,bagus pakar bahasa ni...heheeh