Tuesday, June 10, 2008

Fikir Sejenak

Setiap hari kita mendengar keganasan israel ke atas umat Islam di Palestin. Saya rasa terpanggil untuk menyatakan luahan betapa peritnya hidup di negara yang dihujani dengan bedilan-bedilan dan peperangan yang tiada henti-henti. Kehidupan umat Islam di sana dalam ketakutan dan kesedihan yang hanya mengharap pertolongan dari Allah swt dan saudaranya sesama Islam dari negara-negara lain.

Keganasan dan kegilaan yang dilakukan oleh Israel di bawah tajaan Amerika Syarikat membuktikan bahawa negara-negara tersebut bukanlah negara yang bertamadun sebagaimana yang diwawarkan dan tidaklah menjadi negara contoh dan tersohor sebagaimana yang diinginkan oleh kebanyakan negara-negara lain. Ini kerana satu-satu negara itu tidaklah dianggap bertamadun kerana sains dan teknologinya sahaja bahkan akhlak dan moral serta perikemanusiaan juga merupakan ukuran tamadun bagi sesebuah negara.

Apa yang ingin saya suarakan di sini bahawa kita sebagai rakyat Malaysia yang beragama Islam khususnya perlu sedar bahawa keganasan dan kebencian Israel ke atas umat Islam tak akan hilang selama-lamanya. Oleh itu kita haruslah menyokong dan mendokong setiap gagasan yang dibuat oleh mana-mana pihak untuk membantu rakyat Palestin dan negara-negara lain yang dahagakan ‘kemerdekaan’ daripada cengkaman zionis yang terkutuk itu.

Cadangan-cadangan dan pendapat-pendapat yang diwawarkan melalui media massa perlu diambil perhatian dan direalisasikan bukan sekadar kata-kata yang tidak dikotakan. Sebagai contoh kita terus memboikot barangan buatan Amerika Syarikat atau mana-mana syarikat atau agen-agen di bawah tajaannya bukan sekadar menagih simpati dengan umat Islam tersebut sedangkan sebatang rokok masih tersepit di jari kita.

Kita sebagai rakyat Malaysia perlu bersyukur kerana negara kita terlepas dan aman dari peperangan dan keganasan sebagaimana yang dirasai oleh sesetengah umat Islam di negara- negara yang lain. Oleh itu hendaklah kita berwaspada dan membuat persiapan agar negara kita tetap menjadi milik kita.




No comments: