Isu pembatalan MOU dan Mu'adalah dengan Al-Azhar, Mesir tidaklah begitu mengejutkan buat diri saya. Cuma sekadar mendapat maklumat-maklumat terkini tentang isu semasa di Malaysia. Ini kerana isu-isu sedemikian rupa seperti penghinaan terhadap Islam, meruntuh masjid-masjid orang Islam, memperlekehkan Pengajian Islam, mempermainkan ajaran-ajaran Islam, menyekat bantuan terhadap sekolah-sekolah yang berteraskan pengajian Islam, memperlambatkan projek atau belanjawan kepada mereka yang nak menegakkan Islam, menjadi satu perkara biasa di dalam masyarakat kita, Malaysia. Jadi, tak hairanlah kalau isu pembatalan MOU tersebut dilaksanakan demi menyekat pengajian Islam yang mantap di kalangan masyarakat kita.
Penghinaan dan 'penganaktirian' ini bukanlah berlaku kepada pelajar-pelajar yang belajar di Universiti Al-Azhar sahaja, bahkan di universiti-universiti tempatan pun banyak berlaku demikian. Kalau kita tengok pelajar-pelajar jurusan Bahasa Arab dan Pengajian Islam di universiti-universiti tempatan pun tidaklah mendapat tempat di Pusat Pengajian Tinggi berbanding jurusan-jurusan yang lain, bahkan dari semasa ke semasa jurusan-jurusan yang berbentuk keagamaan ini amatlah terhad dan semakin diperkecilkan peratusan kemasukannya. Sehinggakan sebahagian tenaga pengajar pengkhususan tersebut mengatakan: "kalau macam ni, mungkin suatu hari nanti boleh 'tutup kedai' la...". Ini kerana kerajaan yang ada sekarang 'lebih berminat' kepada pengkhususan- pengkhususan yang boleh membawa habuan kepada negara, walaupun tidak semua pelajar-pelajar jurusan yang diminati kerajaan mampu membawa pulangan tersebut.
'Penganaktirian' terhadap pelajar-pelajar jurusan agama ini dapat saya perhatikan yang mana pihak atasan selalu memperlekehkan kedudukan pelajar-pelajar tersebut dengan mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai daya saing yang tinggi, tidak mampu menguasai Bahasa Inggeris, golongan yang tidak boleh berdepan dengan masyarakat, pengajian yang kurang faedah dan sebagainya berbanding jurusan-jurusan lain.
Demikian juga susahnya pelajar-pelajar Pengajian Islam ini untuk memperolehi biasiswa dari pihak kerajaan. Yang ada hanyalah pinjaman PTPTN yang amat memeritkan pelajar, yang mana mereka perlu membayar balik pinjaman tersebut serta dibebani dengan pembayaran riba yang berganda-ganda. Begitu juga dengan kurangnya peluang pekerjaan bagi para pelajar ini disebabkan 'kurangnya minat' kerajaan kita terhadap pengkhususan tersebut. Hatta ibubapa juga berfikir panjang untuk menggalakkan anak-anak mereka menjurus ke arah bidang keagamaan, bimbang kalau-kalau pekerjaan tidak diperolehi selepas tamat pengajian nanti. Ada juga yang bertanya: "engkau belajar Bahasa Arab ni nak kerja apa nanti?", dan ada juga yang bertanya: "ambil Pengajian Islam ni mudah ke dapt kerja?!. Begitulah senario yang berlaku pada hari ni sehinggakan ramai pelajar yang mengambil jurusan tersebut menukar pengkhususan pengajian mereka bilamana mereka menyambung pembelajaran ke peringkat ijazah lanjutan (Master atau PhD), kerana ketiadaan peluang pekerjaan untuk mereka. Alangkah sedihnya hati ini mengingatkan kurangnya keprihatinan orang atasan terhadap pelajar-pelajar Pengajian Islam ini.
Oleh itu untuk memartabatkan Pengajian Islam dan pelajar-pelajarnya, tidak lain dan tidak bukan hanyalah dengan mendaulatkan Islam dan orang-orang yang berjuang untuk menegakkan Islam agar agama Allah yang suci ini dapat difahami dan dijunjungi oleh semua lapisan masyarakat.
Di sini saya paparkan coretan dan luahan pelajar dari Universiti Al-Azhar, Mesir, berkenaan isu pembatalan MOU dan Mu'adalah dengan universiti tersebut yang boleh dilawati melalui laman web: http://hewipmram55.blogspot.com/.
"Sejak dahulu lagi, pelajar Malaysia dibenarkan menyambung pengajian ke Universiti Al-Azhar tanpa sebarang biasiswa ataupun pinjaman dari pihak kerajaan. Mereka hanya mendapat zakat yang diberikan atas ihsan majlis agama negeri masing-masing ataupun daripada individu tertentu dan yang pastinya perbelanjaan dari ibu ayah sepenuhnya.
Di sini saya paparkan coretan dan luahan pelajar dari Universiti Al-Azhar, Mesir, berkenaan isu pembatalan MOU dan Mu'adalah dengan universiti tersebut yang boleh dilawati melalui laman web: http://hewipmram55.blogspot.com/.
"Sejak dahulu lagi, pelajar Malaysia dibenarkan menyambung pengajian ke Universiti Al-Azhar tanpa sebarang biasiswa ataupun pinjaman dari pihak kerajaan. Mereka hanya mendapat zakat yang diberikan atas ihsan majlis agama negeri masing-masing ataupun daripada individu tertentu dan yang pastinya perbelanjaan dari ibu ayah sepenuhnya.
Bagi pelajar yang memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pelajar lepasan pengajian Pondok agama dan pelajar daripada mana-mana kolej yang membuat perjanjian MOU dan Muadalah, layak untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Namun bermula tahun 2001, Sijil Tinggi Agama Malaysia mula diperkenalkan dan menjadi syarat wajib bagi mereka yang ingin menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Ini menyebabkan mereka yang mengambil Sijil Tinggi Agama (STA) atau Sijil Tinggi Ugama (STU) tidak layak mendapat tempat di Universiti Al-Azhar. Seterusnya pada sessi kemasukan 2005/2006, sistem peperiksaan tahdid mustawa mula diperkenalkan bagi pelajar muadalah bagi menentukan mereka berada di tahun empat atau tahun 2, sedangkan sebelum ini mana-mana pelajar muadalah akan terus berada di tahun 4. Pada tahun yang sama juga pelajar dari pengajian Pondok tidak dibenarkan datang secara terus ke sini diatas alasan tiada SPM, STAM ataupun Diploma dari mana-mana kolej yang diiktiraf oleh LAN. Dan akhirnya pada tahun 2008, satu sejarah telah terlakar apabila, perjanjian MOU dan Muadalah dibatalkan. Dan kedengaran ura-ura yang terbaru bahawa pelajar STAM yang mendapat keputusan mumtaz dan jayyid jiddan sahaja yang layak menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Semakin sempit peluang pelajar Malaysia yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah ia angkara tangan-tangan ghaib, hanya Allah yang Maha Mengetahui.
Penjelasan terhadap tohmahan yang sering dilemparkan kepada pelajar agama di Universiti Al-Azhar
- Graduan pelajar Al-Azhar kurang berkualiti kerana kurang berilmu dan tidak fasih bercakap dalam bahasa arab-
Realitinya mungkin ada namun adakah kesemuanya? Mungkin wujud seorang dua yang lemah dan kenapa perlunya dinisbahkan dengan beribu lagi graduan yang berjaya. Bukti bahawa graduan Al-Azhar berilmu dan juga mampu dalam berbahasa arab adalah bukan semudah yang disangka untuk meraih graduan di Universiti Al-Azhar ini. Pelajar Malaysia disini tidak pernah diberi kelebihan untuk mereka lulus peperiksaan dengan mudah kerana silibus dan layanan tetap sama dengan pelajar Mesir sendiri. Mereka mampu untuk menjawab peperiksaan didalam bahasa arab dikira sebagai mampu untuk menguasai bahasa arab. Lagipun tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah. Maka apabila mereka mampu untuk menghabiskan pengajian di Universiti Al-Azhar menandakan mereka memang layak dari segi ilmu yang dimiliki serta mampu untuk berbahasa arab.
- Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu untuk mengajar matapelajaran bahasa arab-.
Saya ingin membawa satu analogi yang mungkin akan membuat kita merenung kembali serta tidak berat sebelah dalam menghukum, adakah mereka yang belajar matapelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris adalah orang yang mampu menguasai bahasa inggeris? Jawapannya pasti tidak,kerana ia adalah bahasa yang untuk memahami matapelajaran tersebut dan bukanlah satu pengkhususan dalam matapelajaran bahasa inggeris. Begitu jualah kondisi pelajar Malaysia yang belajar di Al-Azhar kerana tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah namun kenapa hukuman yang sering dilemparkan tidak adil.
-Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu membuat kerja-
Apakah bentuk kerja yang diberikan? Adakah ia berada didalam ruang lingkup pengajiannya. Diakui mungkin kelemahan itu terjadi namun ia adalah suatu yang tidak adil sekiranya menilai sesuatu kerja tnpa diberi tunjuk ajar. Mana-mana bidang pun, perlu melalui proses latihan ataupun amali dalam perlaksanaanya. Analogi yang hendak dibawa adalah seorang guru mendapat latihan di maktab perguruan, seorang jururawat juga mendapat latihan di kolej kejururawatan hatta seorang D.O sekalipun mendapat latihan di INTAN. Namun kenapa hukuman berat sebelah ini yang disebarkan.
Adakah kesemua kenyataan diatas ini pernah dibuat kajian? Sebenarnya ia bukanlah satu keputusan dari sebuah kajian namun adalah satu kenyataan dari mulut ke mulut. Kadang-kadang apabila satu benda yang bukan kenyataan tapi sering diucapkan akan menyebabkan pemikiran kita juga berfikiran seperti ucapan tadi. Perkara yang jarang-jarang berlaku tidak boleh dijadikan hujah. Salahkan kami yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah hanya kami pelajar agama yang dipandang sebagai bukan bidang professional, maka layak untuk diadili secara kejam. Izinkan kami belajar ilmu Allah Taala…"
- Graduan pelajar Al-Azhar kurang berkualiti kerana kurang berilmu dan tidak fasih bercakap dalam bahasa arab-
Realitinya mungkin ada namun adakah kesemuanya? Mungkin wujud seorang dua yang lemah dan kenapa perlunya dinisbahkan dengan beribu lagi graduan yang berjaya. Bukti bahawa graduan Al-Azhar berilmu dan juga mampu dalam berbahasa arab adalah bukan semudah yang disangka untuk meraih graduan di Universiti Al-Azhar ini. Pelajar Malaysia disini tidak pernah diberi kelebihan untuk mereka lulus peperiksaan dengan mudah kerana silibus dan layanan tetap sama dengan pelajar Mesir sendiri. Mereka mampu untuk menjawab peperiksaan didalam bahasa arab dikira sebagai mampu untuk menguasai bahasa arab. Lagipun tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah. Maka apabila mereka mampu untuk menghabiskan pengajian di Universiti Al-Azhar menandakan mereka memang layak dari segi ilmu yang dimiliki serta mampu untuk berbahasa arab.
- Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu untuk mengajar matapelajaran bahasa arab-.
Saya ingin membawa satu analogi yang mungkin akan membuat kita merenung kembali serta tidak berat sebelah dalam menghukum, adakah mereka yang belajar matapelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris adalah orang yang mampu menguasai bahasa inggeris? Jawapannya pasti tidak,kerana ia adalah bahasa yang untuk memahami matapelajaran tersebut dan bukanlah satu pengkhususan dalam matapelajaran bahasa inggeris. Begitu jualah kondisi pelajar Malaysia yang belajar di Al-Azhar kerana tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah namun kenapa hukuman yang sering dilemparkan tidak adil.
-Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu membuat kerja-
Apakah bentuk kerja yang diberikan? Adakah ia berada didalam ruang lingkup pengajiannya. Diakui mungkin kelemahan itu terjadi namun ia adalah suatu yang tidak adil sekiranya menilai sesuatu kerja tnpa diberi tunjuk ajar. Mana-mana bidang pun, perlu melalui proses latihan ataupun amali dalam perlaksanaanya. Analogi yang hendak dibawa adalah seorang guru mendapat latihan di maktab perguruan, seorang jururawat juga mendapat latihan di kolej kejururawatan hatta seorang D.O sekalipun mendapat latihan di INTAN. Namun kenapa hukuman berat sebelah ini yang disebarkan.
Adakah kesemua kenyataan diatas ini pernah dibuat kajian? Sebenarnya ia bukanlah satu keputusan dari sebuah kajian namun adalah satu kenyataan dari mulut ke mulut. Kadang-kadang apabila satu benda yang bukan kenyataan tapi sering diucapkan akan menyebabkan pemikiran kita juga berfikiran seperti ucapan tadi. Perkara yang jarang-jarang berlaku tidak boleh dijadikan hujah. Salahkan kami yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah hanya kami pelajar agama yang dipandang sebagai bukan bidang professional, maka layak untuk diadili secara kejam. Izinkan kami belajar ilmu Allah Taala…"
No comments:
Post a Comment