Friday, June 13, 2008

Apa Ada Pada Syair?

Pengalaman mengajar syair Arab kepada pelajar-pelajar Melayu yang berjurusan Bahasa Arab amat memberi makna dalam hidup saya. Ini kerana dapat mengajak mereka mengubah persepsi terhadap pembelajaran syair Arab dan pemahamannya yang kononnya tidak membawa manfaat kepada manfaat yang besar merupakan satu titik kejayaan pada diri saya. Ramai juga di kalangan pelajar pengkhusuan lain malah pelajar-pelajar kursus Bahasa Arab sendiri yang baru berjinak-jinak dalam program bahasa ini mengeluh: "apalah tujuan belajar syair ni?, dok hafaz-hafaz jer.. pastu jawab soalan exam. Entah apa...dahlah susah nak faham kalimah-kalimah yang tinggi dan jarang digunakan". Itulah kedengaran suara-suara dari pelajar Bahasa Arab walaupun mereka tidak berani nak melontarkan keluhan tersebut di hadapan saya. Salah seorang pelajar pengajian Islam yang diwajibkan mengambil subjek Bahasa Arab bersama saya bertanya dalam kelas: Apa tujuan mempelajari syair?. Satu senyuman bonus diberikan kepada para pelajar menjadikan mereka kelihatan pelik dan keliru dengan saya.

Memanglah kalau tengok dari segi zahirnya mempelajari syair dan memahaminya bukanlah sebagaimana mempelajari ilmu pengajian Islam, yang mana kalau bidang Fiqh contohnya mempunyai kaitan dengan kehidupan seharian yang bersangkut paut dengan hukum- hakam dalam aktiviti harian kita. Namun bagi saya memahami syair sebenarnya akan menghasilkan dua faedah utama iaitu meningkatkan kekuatan bahasa dan kekuatan jiwa.

Di sini saya berikan beberapa bait-bait syair dari penyair terkenal di zaman moden buat tatapan kita bersama iaitu Ilya Abu Madhi dalam qasidahnya yang masyhur "Falsafah alhayat" (Falsafah kehidupan).


أيهذا الشاكي وما بك داء * كيف تغدو إذا غدوتَ عليلا؟

وترى الشوكَ في الورود وتعمى * أن ترى فوقها الندى إكليلا

والذي نفسه بغير جمال * لا يرى في الوجود شيئا جميلا

فتمتّع بالصبح ما دمتَ فيه * لا تخف أن يزول حتى يزولا

أدركتْ كنهَها طيورُ الرّوابي * فمِن العار أن تظل جهولا

تتغنّى والصقر قد ملك الجــ * وّ عليها والصائدون السبيلا

تتغنّى وعمرها بعض عام * أفتبكي وقد تعيش طويلا؟

فاطلبِ اللهو مثلما تطلب الأطـ * يارُ عند الهجير ظلا ظليلا

وتعلّمْ حبَّ الطبيعة منها * واتركِ القال للورى والقيلا


Kalau kita perhatikan bait-bait syair ini, banyak nasihat yang diperturunkan oleh penyair yang terkenal ini agar kita melihat kehidupan ini dengan penuh optimis bukan secara pesimis. Beliau mengajak mereka-mereka yang selalu merintih dan tidak puas hati dengan kehidupan serta tidak mempunyai semangat yang kental agar kembali melihat kehidupan ini dengan penuh keyakinan, bersemangat dan bermotivasi. Beliau menyatakan bahawa bagaimanakah orang yang selalu merungut dan merintih ini boleh menghadapi hari esok jikalau dirinya lemah dan patah semangat? Penyair ini juga menegaskan bahawa mereka yang sedemikian ini jikalau melihat pada mawar yang cantik itu pada durinya sahaja dan tidak mahu memandang pada bunga tersebut ada embun yang menjadi mahkotanya yang bersinar-sinar. Demikianlah keadaan manusia yang hati dan dirinya yang tidak baik sentiasa melihat apa sahaja di depan matanya pun semuanya tidak cantik.

Penyair ini menambah bait-baitnya dengan menyeru kita agar melihat kepada burung-burung yang berterbangan di udara dengan katanya bahawa burung-burung tersebut memahami dan mengerti tentang kehidupannya dan alangkah aibnya seorang manusia itu jahil tentang kehidupannya. Burung-burung sentiasa menyanyi dan bergembira walaupun mereka tahu sang helang sentiasa mengelilingi udara mencari mangsanya, begitu juga pemburu-pemburu sentiasa memburu mereka. Mereka juga tak henti-henti menyanyi keriangan sedangkan jangka hayat mereka hanyalah setengah tahun. Apakah kita manusia asyik menangis walhal hidup kita lebih panjang berbanding dengan mereka. Oleh itu marilah kita menikmati keindahan hidup sebagaimana yang dinikmati oleh burung-burung yang sentiasa berteduh di bawah bayangan pokok di waktu tengahari, dan tinggalkanlah serta lupakanlah kata-kata yang tidak baik dari mereka yang suka bercakap demikian.

Betapa hebatnya nasihat yang diberikan oleh penyair Ilya Abu Madhi ini yang menjadikan saya kagum dan terpesona dengan pendirian beliau yang mana syairnya dapat memberi suntikan baru pada saya dan pembaca sekalian untuk mengahadapi rintangan hidup dan hari-hari yang mendatang dengan lebih bersemangat dan hati yang tabah serta cekal. Tambahan pula bait-bait syair amat berguna kepada kita sebagai pelajar Bahasa Arab khususnya demi menambahkan lagi perbendaharaan kata seperti perkataan iklil, kunhaha, tuyur ar-rawabi, al-'aar, as-shaqr, al-hajir, al-wara, al-qila dan sebagainya yang sekaligus meningkatkan lagi penguasaan kita dalam Bahasa Arab yang kita agungkan ini.

Penyair ini juga banyak menggunakan uslub istifham istinkari yang menjadi tamparan hebat kepada pembacanya serta mencuit hati kita untuk berfikir dan bertanya diri sendiri dengan persoalan-persoalan yang dilontarkan seperti:

"kaifa taghdu iza ghadauta 'alila?!" (bagaimana kamu hendak menghadapi hari esok, jika kamu dalam keadaan sakit (jiwa yang tidak sihat))?!

"tataghanna waumruha ba'dh 'aam * afatabki waqad ta'ishu tawila?! (Burung-burung sentiasa menyanyi dan berkicauan sedangkan umur mereka hanyalah setengah tahun sahaja, apakah kamu masih menangis sedangkan hidup kamu lebih panjang dari mereka?!). -Di sini penggunaan fe'el mudhari' + qad yang membawa maksud boleh jadi @ kadang-kadang-.

Akhir kata, walaupun kesusahan hidup yang kita hadapi dalam dunia pembelajaran khasnya, kesedihan hidup dalam dunia luaran amnya, sama-samalah kita mencari inisiatif baru dengan sentiasa memperbaharui hidup ini dengan penuh semangat, sabar, cekal dan berharap dengan yang Maha Kuasa, Maha Agung, Maha Penyayang, Maha Mengasihani diri kita semua serta memperbanyakkan bacaan-bacaan seperti al-Quran, al-Hadith, tazkirah-tazkirah dan tak lupa juga pada syair-syair yang mampu mendorong kita ke arah hidup yang positif dan hati yang optimis.

Selamat Maju Jaya.


Siti Hasliza Mat Yusoff


No comments: