Tuesday, June 17, 2008

Suara Hati Seorang Wanita

Suria (bukan nama sebenar) yang telah berkenalan dengan saya dengan lebih dekat lagi. Dia anak sulung dari dua orang adik-beradik sahaja. Suria hidup dengan seorang emak yang telah diceraikan ayah semenjak kecil lagi. Khabarnya, penceraian tersebut disebabkan sihir yang menyebabkan ayahnya menceraikan emaknya dengan talak tiga. Saya tersenyap mendengar ceritanya tersebut, rasa simpati dengan keluarganya.

Suria belajar bersungguh-sungguh sehingga dapat melangkah masuk ke universiti. Begitu tabah seorang emak mendidik dan membesarkan anak-anak, walaupun diceraikan ketika umurnya awal 20an. Ayah suria berkahwin lain dan mempunyai beberapa orang anak tetapi emaknya tidak 'berteman' sekian lamanya. Lalu saya bertanya kepadanya: "kenapa emak awak tak kahwin lagi?" Suria menjawab: "emak masih ingat ayah sampai sekarang..tapi emak tak boleh kembali kerana dah ditalak tiga, kecuali kena kahwin dengan orang lain dulu".


Terkejutnya saya dengan jawapan yang pilu itu. Hati saya menangis, bercucuran air mata mendengar suara hati seorang wanita yang bergelar ibu, yang amat setia dengan cintanya, walaupun suaminya telah pergi 'berjauhan' dengannya.



No comments: