Sunday, July 13, 2008

Ziarah Mesir siri 2

Berada di bumi Mesir sungguh menakjubkan buat diriku ini. Sampai di sana, ku dihidangkan dengan wajbah maliziah; nasi lauk ikan singgang, ikan bakar, tempoyak, ulam, buah-buahan dan air 'ma'daniah' yang membuatkan aku tersenyum simpul dan pelik. Walaupun aku bukanlah ada syahiyyah sangat terhadap makanan, namun gembira melihat makanan tersebut ada di bumi arab, Mesir yang mana ia belum pernah ku jumpai di Amman, Jordan, bumi yang sedang ku gali mutiara-mutiara ilmu.

Seronok hidup bersama teman-teman seperjuangan, dapat solat bersama-sama, bertaaruf, berbincang, berdiskusi tentang pelajaran, bersoal-jawab dan sebagainya menjadikan aku lebih riang dan gembira dengan suasana tersebut. Terasa ingin bersama mereka, memartabatkan diri dalam lautan ilmu, mentarbiyyah peribadi bersama bintang-bintang pujaan, yang mana terasa kerdilnya diri ini bila berhadapan dengan mereka. Moga-moga aku juga salah seorang dari mereka.

Hari yang seterusnya aku bersama teman-teman menyertai program sehari, bersiar-siar ke satu taman, melihat pemandangan serta suasana kehidupan masyarakat di situ.


Pintu masuk kawasan taman


Bersama akhawat di taman


Pemandangan di taman


Pemandangan di Sungai Nil


Sebelum turun dari bot


Menaiki kereta kuda keluar dari taman menuju ke kawasan feri


Menaiki feri mengharungi Sungai Nil


Sungai Nil

No comments: