Sunday, July 27, 2008

Bila Seorang Sahabat Menangis...



Bila seorang sahabat menangis

aku juga turut menangis

Bila seorang sahabat berduka

aku jua turut berduka
Bila seorang sahabat bersedih
aku pula turut bersedih

Aku seorang sahabatnya

Mampu memberikan kata-kata
perangsang, nasihat serta motivasi jua
Mampu memberikan petunjuk jalan
agar dapat membuka mindanya

Mampu memberikan senafas kegembiraan
agar kedukaannya tidak berlarutan
Namun...
Kuasa pemutus di tangan engkau
natijah dan kesan di tangan Tuhan


Bila seorang sahabat menangis

Ku simpati dan terus simpati
Hidupku juga gelisah

merenung bagaimana perjalanan hidupnya nanti

yang penuh dengan onak duri


Tapi aku tahu

dia insan yang pasrah
Sabar dan tabah dengan kerenah suasana
Cekal menghadapi dugaan
Kuat menempuhi rintangan dan cubaan
Sanggup menjadi seorang lelaki yang bersifat kelelakian
Membiasakan diri dengan tugas seorang wanita
Dia sahabat yang hebat
Dia sahabat yang bertanggungjawab

Ku temankan hidupnya dengan penjelasan
Menyerikan hariannya dengan pandangan

Menyemarakkannya jua dengan ilmu pengetahuan

Pernah ku ditanya dengan persoalan
Apakah ini membawa padah?

dicemuh, dicaci oleh masyarakat?

Lalu aku menjawab
Beratnya cemuhan ataupun tidak

kau perlu berdepan dan bertindak

Di samping tahajjud hendaklah berserentak
Pohon petunjuk hidayah yang suci
Menjadi pengemis Rabbul Izzati

Agar hidup sentiasa diredhai


Wahai sahabat
...
Hidup ini tak lari dari ujian

Melanda, membadai, bergelombang dan menikam

setiap penjuru ia datang
menerkam jiwa membunuh perasaan
Tapi...itulah asam garam kehidupan

menjadikan hidup kita lebih matang
Berjuang tanpa mengira sebarang halangan

demi hari yang mendatang
bekalan untuk berjumpa Tuhan



* Khas buat sahabat seperjuangan di sana *



No comments: