Friday, July 18, 2008

Merokok Haram!

Dar Fatwa Negara Mesir telah mengeluarkan fatwa bahawa merokok hukumnya haram qat'ie (secara putus/ tidak syak lagi). Fatwa tersebut telah dikeluarkan pada 25 Jamadil Awal 1420 Hijriah bersamaan 05 September 1999M. Ini kerana penggunaan tembakau memberi mudharat pada diri sendiri, yang mana rokok banyak menyebabkan kemudharatan kepada perokok dan juga kepada mereka yang berada di sekelilingnya. Merokok juga hanyalah satu pembaziran yang amat ditegah oleh Allah SWT.


Allah azza wajalla berfirman yang bermaksud: "dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri, sesungguhnya Allah Maha menyayangi kamu". FirmanNya lagi: "Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke arah kebinasaan, dan hendaklah kamu berbuat baik, sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat kebaikan".

Oleh itu dapat difahami bahawa merokok adalah haram mengikut ukuran hukum syarak.


Oleh:
Dr. Nasr Farid Wasil
Mufti Kerajaan Mesir.

___________________________________________

Kepada perokok-perokok samada lelaki atau perempuan yang cinta dan kasih pada rokoknya, diharapkan dapat berfikir secara waras dan rasional agar kita dapat membelanjakan duit kurniaan Allah sesuai dengan apa yang dikehendakinya berpandukan perlembagaan syarak. Jika anda seorang 'gentleman' atau 'gentlewoman', kenapa anda sanggup merosakkan diri anda dengan rokok musuh dalam selimut itu?. Dan tak lupa juga anda suka menghumbankan orang di sekeliling anda agar turut sama menerima padah kesan dari asap rokok yang ada hembuskan. Fikir dan renunglah sejenak, semoga kita dapat menjadi kuli Allah yang diredhainya, pengemis yang mendapat perhatian dariNya. Aamin!



No comments: