Monday, November 23, 2009

Tanahair Jua Yang Menjadi Pilihan


"Salam, saya nak tanya,
awak berada di mana sekarang? tanyaku pada salah seorang ahli facebook.

"Wa 'alaikumussalam, di Saudi", jawabnya lalu memberitahuku nama kawasan di bumi tersebut. Tapi aku dah lupa. "Kenapa?", tanya dia kembali.

"Oh, maafkan saya, nama awak sama dengan nama salah seorang kawan saya, jadi saya fikirkan kawan saya tadi", jawabku.

"Mesti seronok tinggal di bumi Saudi kan?", aku bertanya lagi.

"Ok lah, tapi tak boleh tipu, hati tetap mengatakan seronok di Malaysia", jawabnya.

"Kenapa?", tanyaku lagi, sengaja ingin mengorek citarasa orang di bumi asing.

"Saya datang ke sini untuk bertugas. Hidup di negeri orang ni, budaya orang Arab tidak sama dengan budaya kita. Namun, yang menggembirakan saya di sini, kerana adanya al-Masjidul Haram, boleh saya solat berjamaah", tambahnya lagi.

Aku tersenyum bercampur rasa ingin tergelak dengan jawapan itu. Al-maklumlah, jawapan itu ada betulnya pada diriku dan kawan-kawanku.

Aku juga berada di bumi asing. Aku telah mencuba, sedang mencuba, akan mencuba, paksa mencuba agar jawapan yang diberikan itu menjadi sebaliknya. Namun, bak kata peribahasa kita "Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri".

Tapi, aku sentiasa teringat kata-kata seorang Professor dari Singapura yang datang ke Sweileh, Amman pada bulan Syawwal baru-baru ini:
carilah pengalaman di bumi asing dengan sebanyak mungkin kerana ia tidak mampu dibeli oleh manusia.



No comments: