Friday, November 6, 2009

Syitaa' Oh Syitaa'


"Ni syitaa' yang terakhir untuk akak kan?" tanya salah seorang pelajar Irbid kepada saya. Aku tersenyum dan tersenyap buat seketika. "In Syaa Allah, doakanlah", jawabku ringkas. Aku tak berani untuk menyatakan ya atau tidak. Cukuplah Allah sebagai penemanku untuk aku berbisik-bisik dan bercerita tentang kehidupanku.

Kali ini adalah kali yang ketiga aku menemui musim syitaa', musim sejuk di bumi Jordan yang terkenal dengan kesejukannya yang mencecah tahap negatif darjah celciusnya. Bagiku musim syitaa' di sini sudah menjadikan aku hidup dalam kegigilan walaupun kawan-kawanku dari negara lain memberitahu bahawa negara mereka lebih sejuk dari bumi ini. Jadi, bagi mereka musim sejuk di sini tidak menjadi masalah, bahkan satu perkara biasa.


Satu teori dan ujikaji dari anak-anak Malaysia di sini ialah musim syitaa' merupakan musim menternak lemak. Musim para pelajar untuk makan banyak. Musim menjadikan tubuh badan menjadi semakin tembam. Buat pelajar-pelajar baru yang datang ke sini biasanya akan mendengar teori tersebut.


Entahlah, teori tersebut tidak betul untukku. Mungkin aku dikategorikan sebagai pengecualian. Biasalah, dalam apa jua teori pun pengecualian pasti akan ada.

Bagiku, bila datangnya musim ini, jawabnya nak jenguk dapur pun aku fikir panjang. Nak masuk toilet lagilah. Hidupku dalam bilik ini bersama temanku 'sobah'. Kalau tidak, menggigillah setiap masa. Jadi, masa nak ternak lemak tu mungkin kuranglah.

Apa yang menggembirakanku, anak-anakku pun sama. Jenis tak makan. Kena paksa makan. Kalau dah sekali makan tu, cukup dah la. Buat banyak-banyak pun tunggu esoklah, barulah boleh telan lagi. Pernah beberapa kali aku masak lebih dari satu menu, maka anak-anakku dah tak reti nak makan macam mana. Tak tahu nak ambil yang mana. Aku tergelak dengan gelagat anak-anak.

Jadi, kesimpulannya dapat aku katakan bahawa musim syitaa' ke, musim rabii' ke, musim soifi ke, musim apa-apa lagi ke, aku dan anak-anakku tetap sebegini rupa. Bukan musim yang mengasak kami untuk menternak lemak diri buat setakat ini. Tak tahulah lagi di suatu hari nanti, di kemudian hari.

Apapun aku cukup bersyukur kepada Ilahi, kerana menganugerahkan anak-anak sebegini, anak-anak yang bersatu hati, boleh berdikari demi kebaikan diri, demi kebaikan keluaga yang sejati. Moga-moga kita sentiasa dirahmati... aamiin.


No comments: