Saturday, May 2, 2009

Ziarah Ma'daba

Semalam, hari Jumaat, saya bersama Nazz menghabiskan masa menziarahi Ma'daba. Memang tak disangka-sangka kawannya menelefon menjemput kami ke rumahnya. Satu pengalaman yang cukup bahagia bagi diri saya dapat mengenali tempat orang dan budaya mereka yang amat berlainan dengan budaya kami.

Manal budak Arab ni beritahu tak jauh pun dari Sweileh ke rumahnya. "mush baiid, mush baiid". Saya yang memang tak kenal Ma'daba ni pun pergi atas jemputan istimewa itu. Mula-mula saya fikirkan Ma'daba ni mungkin jauh sikit dari 'Abdali kot. Rupa-rupanya memakan masa lebih kurang satu setengah jam. Aduhai...tak sangka sungguh, kena ambik bas dua kali dan ambik teksi pulak ke rumahnya.

Apapun memang seronok giler, lebih-lebih lagi boleh kongsi maklumat tentang budaya mereka. Tambahan pula Manal ni orang Badwi. Pakaian dia pun dah lain dengan orang Arab Hadhar ni. Tapi dia tak tinggal dalam khemah la. Cuma masih ada sedara-sedara dia yang masih hidup dalam perkhemahan.

Memang agak berat Manal nak bercakap dengan saya dalam Bahasa Arab Fusha. Lawak betol. Macam 'orang terlekat tulang ikan' nak keluarkan ayat-ayat fusha. Apapun dia cuba juga. Penat katanya nak bercakap Arab Fusha. "Tak per la Manal, cakap je lah 'ammi pun, saya faham, tapi jangan laju sangat la". Saya bagi signal kat Manal, kesian melihatnya begitu penat untuk meluahkan apa yang difikirkannya itu. Tapi saya tidak sesekali menggadaikan bahasa Arab fusha yang saya cintai ini. 'Reply' saya untuknya tetap dengan bahasa perjuangan saya.

Satu perkara yang mengejutkan saya tapi menggembirakan ialah apabila masuk ke rumahnya perlu menanggalkan kasut. Sedangkan yang saya tahu kebanyakan orang Arab masuk ke rumah mereka tanpa menanggalkan kasut. Hmm..sahibul ghaz pun masuk ke rumah saya tak buka kasut. 'merah telinga' saya, dah suruh tanggalkan tapi dia tak nak. So, mak cik ni lah yang kena perah tenaga kena sapu debu-debu kasut kat karpet merah ni.

Apa yang menarik bagi saya bersama Manal dan keluarganya ialah ketika menjamu selera. Dia 'paksa' kami makan nasi kat rumahnya. So, kena tunggulah. Makan nasi maqlubah. So simple. Tak sangka la pulak, maqlubah yang dibuat berlainan sikit dengan maqlubah yang saya beli kat Amman. Manal juga menceritakan bahawa keluarganya tidak makan makanan Arab lain kecuali makanan asasi Jordan sahaja, seperti mansaf. Hmm...macam saya gak la tu.
Best, bila tengok dia melayan saya dan Nazz.

Memang berbeza sungguh adat orang Arab dengan orang Malaysia ni dalam melayan tetamu. Nak tergelak pun ada. Saya hanya minta air teh dan letak gula je. Tak perlu habbah, tak perlu na'na'. Tercengang mereka. Nasib baik la dia tanya nak minum apa. Kalau dia hidangkan saya kopi pahit tu, al-jawabnya saya tengok saja la kat kopi tu. Al-maklum la bagi mereka menghidangkan kopi pahit dalam cawan kecil (macam cawan jepun tu) menunjukkan tanda hormat pada tetamu.

Pernah mula-mula datang Amman ni, saya dihidangkan oleh orang Arab dengan kopi pahit. Bila minum, tersentak saya dibuatnya, so, terkejutlah tuan rumah tu. Cepat-cepat dia suruh anaknya letak gula. Tapi, kopi pahit ni memang sangat pahit. Letak gula pun, masih tetap dengan kepahitannya itu. Kesimpulannya tak perlu lagi saya minum kopi pahit itu. Alahai...macam-macam budaya manusia ni.

Hidup kami seharian bersama Manal pada hari tersebut dapatlah tahu sedikit sebanyak maklumat tentang susu (halib) yang akhirnya jadi macam-macam benda hasil dari susu utama itu. Salah satu pekerjaan bapa Manal ialah memproses susu. Seronok gak la boleh tahu tentang proses halib ni.

Mula-mula proses halib

Pastu jadilah 'rayib',
biasanya ia dimakan dengan nasi

Pastu zubdah

ini 'jamid' ke ape (tak ingat)

Apa yang menggembirakan saya juga, dalam perjalanan ke Ma'daba nampak kehijauan macam kat bumi Malaysia. Boleh tengok banyak unta kat sana. Wahh..menyegarkan!



Sempat juga Nazz bergambar
bersama Manal dan Anwar



Nazz ambik gambar Makcik dari Mesir bersama
kanak-kanak di kedainya


Bebudak Arab suruh ambik gambar mereka



4 comments:

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

Salam.

Madaba satu muhafazah yang menarik. cantik dan istimewa. digelar bandar fusaifusa'iyyah kerana terdapat bnyk mozek pada rumah ibadat nasrani ketika kerajaan Umawi memerintah dahulu. sekarang rumah ibadat itu sudah pastinya digelar gereja!

lavenderpurple said...

sdpkn kak kopi dorg.huhu.rase jgk akhirnye.haha.pengalaman kak.hehe.
akk tergeliat lidah nk ckp fushah,kite plak maseh lg tergeliat lidah hok nk kecek klate deh.huhu.
ngeh333...akhirnye akk kene gk mknn arab.yuhuuuuu....heheh

suweileh family said...

cik siti n nazz...mana sedap maqlubah k ina ke ..maqlubah manal

sitihasliza said...

Buat Kak Ina sweileh family tu, maqlubah Kak Ina lagi power, byak pluss plak tu :)