Monday, May 25, 2009

Hari Keluarga Amman: Rehlah Ke Dibeen, Jerash

Jumaat yang lepas, 22 Mei, satu program Hari Keluarga Malaysia Amman telah diadakan di Hutan Simpan, Dibeen, Jerash. Ia merupakan program yang cukup menarik bagi saya sebagai seorang pelajar yang dulunya bukan 'kaki jalan'.

Memang tidak disangka-sangka, kehidupan di bumi tanah Arab yang selalunya dihiasi dengan padang pasir, akhirnya saya mampu jua berpijak di hutan yang dipenuhi dengan pokok-pokok yang menghijau. Macam kat kampung di Malaysia.

Bertolak dengan bas pada jam lebih kurang 7 pagi dari Sweileh dan memakan masa selama 1 jam (><) untuk sampai ke sana. Al-hamdulillah semuanya gembira dan tersenyum di pagi tersebut.
Inilah gambar-gambar Hutan Simpan, Dibeen, Jerash. Menyegarkan...

Banyak acara yang menarik diadakan. Antaranya tazkirah ringkas yang bertajuk 'Husnu az-zhonn', yang disampaikan oleh Ust. Tuan Syed Helmi. Satu tazkirah yang begitu berkesan buat diri saya, ditambahi pula dengan uslub dan gaya bahasa yang mudah dan menarik serta contoh-contoh yang tepat dilontarkan olehnya.

Sebagai seorang pelajar dalam bidang bahasa, 'permainan bahasa' dalam penyampaian amat penting bagi saya demi mencuit hati-hati manusia untuk menerima pengisian dari kita. Tahniah saya ucapkan buat Ustaz atas tazkirah tersebut!.


Acara-acara lain yang dipersembahkan juga ialah sukaneka: isi air dalam botol, baling belon berisi air, cari clue, buat ayat, teka melukis dan macam-macam lah..
Satu lagi acara pertandingan memasak. Satu acara yang menggembirakan, melihat tiga kumpulan syabab memasak, dan satu kumpulan akhawat.

Dua orang juri menilai masakan kami.
Pada sebelah petang, selepas solat Jumaat, diadakan mesyuarat agung di bawah pokok (AGM) untuk sessi 09/10
Berakhir rehlah ini dengan BBQ
p/s: buat MT dan pengarah program serta AJK-AJK nya, jutaan syabas, tahniah dan terima kasih saya persembahkan buat anda kalian. Semoga diadakan lagi rehlah sebegini rupa demi mengukuhkan lagi ukhuwwah kita.. :)



1 comment:

Imanisa riana @ sarimah said...

salam..
Kehidupan di Jordan sama juga macam di Cairo, rasanya. Ummi ada kawan di Arab Saudi, tetapi bila keluar kena tutup habis dan warna jubah hitam je..
Semoga selamat dan dilindungi Allah di perantauan..