Saturday, November 1, 2008

Cintakan Suami Orang

Teringat aku pada kisah cinta seorang kawan sekelasku pada lelaki yang merupakan suami orang di bumi tempat ku belajar dulu. Kisah ini berlaku beberapa tahun yang lalu. Aku seorang pelajar yang merupakan 'kaunselor' kepada kawan-kawan, kerap kali menerima luahan perasaan dari mereka.

Sedang aku asyik membaca dan mengulangkaji pelajaran di tepi masjid (pintu masuk bahagian muslimat) sebelum menghadiri kuliah, datang seorang kawan lalu dia memelukku erat sambil menitiskan airmata. "alamak...apasal ni? apa dah terjadi?" fikirku. Lalu dia memberitahuku bahawa dia cinta pada seorang pensyarah yang memang hebat. Alahai..nak tergelaknya diri ini dengan pengakuan tersebut. Namun sebagai seorang yang memahami perasaan tersebut perlu bijak berdepan dengan situasi itu. Kita tidak boleh menunjukkan perasaan geli hati itu pada mereka yang telah ditimpa 'musibah'.

Pensyarah yang dinyatakan itu amat ku kenali dan diketahui umum bahawa dia insan hebat yang mampu mengalihkan fikiran para pelajar ke arah suasana topik yang disampaikan. Bahasanya yang begitu mudah walaupun dalam Bahasa Arab mampu memberikan mereka kefahaman yang mendalam dan sekaligus menarik minat mereka kepada pelajaran dan pengajarannya. Ditambahi pula dengan akhlaknya yang baik menjadikan para pelajar tidak jemu-jemu untuk mendengar syarahannya. Dr. yang merupakan kacukan Melayu dan Arab Mesir itu selalu menerima hadiah-hadiah dan jambangan bunga dari sebahagian para pelajar :). Aku salah seorang pelajar yang menghormati mutiara-mutiara ilmunya dan meminati uslub-uslub pengajarannya tidak akan melepaskan peluang untuk bertanya dan bermujadalah dengan beliau samada di dalam kelas, luar kelas atau di pejabatnya :).

Tidak ku sangka kawanku itu mempunyai perasaan cinta yang mendalam kepadanya sehinggakan berhasrat untuk berkahwin dengan Dr. tersebut. Setelah dia melepaskan diriku dari pelukannya dia terus bertanya kepadaku:"Kalau saya nak berkahwin dengan ustaz tu, adakah isterinya akan menerima...?" aduss, susahnya soalan dia! :(. Tapi aku tak menjawab soalan itu. Ku hanya memberikannya tips dan cara-cara untuk membolehkannya berkahwin dengan Dr. tersebut iaitu dengan cara memberanikan diri berjumpa dan berterus terang kepadanya tentang keinginannya itu dengan uslub-uslub yang tertentu. Tapi aku tidak sesekali menjadi orang tengah dalam hal ini. Sekadar untuk memberi cadangan dan pendapat bagi mereka yang sudah tenggelam dalam lautan ini.

Al-kisah cintanya yang mendalam itu diberitahuku bahawa dia selalu berjumpa dengan Dr. yang 'kacak' itu dengan menceritakan kepadanya masalah-masalah yang dihadapinya di universiti itu, agar Dr. dapat memberikan penyelesaian yang terbaik serta pandangan-pandangan yang bernas. Kadang-kadang masalah yang dihadapinya diceritakan dengan tangisan yang teresak-esak agar Dr. bersimpati dengan masalahnya. fuhh...hebatnya si wanita ni. Dia juga berbangga kerana tangisan itu dirasai oleh Dr. tersebut lalu beliau memberikan tisu-tisu yang berwarna biru kepadanya agar dia menyapu titisan airmata itu. Alahai..romantik betul! Wanita itu juga menyatakan padaku bahawa tisu yang berwarna biru yang diambilnya dari Dr. itu menunjukkan makna 'love'. Oh..'confuse' aku. Betul ke? Lalu dia menyimpan tisu tersebut sebagai kenangan bersamanya.

Sebenarnya cinta kawanku itu hanya bertepuk sebelah tangan sahaja :). Dr. tersebut tidak mengetahuinya dan beliau juga tidak mempunyai perasaan sebagaimana wanita itu. Beliau hanya menganggap sebagai seorang pelajar yang datang untuk bertanya dan mendengar pendapat. aduss..klasiknya. Aku pun terharu dengan keadaan sedemikian. Hebatnya cinta melanda, membadai, menggoncang jiwa. Tidak mengenal jantina, tidak mengenal usia dan warganegara. Ada sahaja peluang 'disapu' jua.

Bercakap tentang cinta pada suami orang, adalah satu perkara biasa, bukanlah perkara yang keji dan tidak baik, cuma ia menjadi satu perkara yang sedikit memalukan dalam masyarakat kita jika wanita berkahwin dengan lelaki yang telah mempunyai isteri, walaupun ia adalah halal di sisi Islam. Lebih-lebih lagi jika wanita itu adalah anak dara.

Namun, sebagai seorang wanita yang berwawasan perlu berfikir panjang dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang akan berlaku. Janganlah kerana seorang lelaki yang kacak dan dianggap hebat menjadikan anda kurang befikir terhadap perkara-perkara lain. Cinta yang mendalam telah mengaburi mata anda dari meminta pandangan-pandangan orang lain.

Biasalah, wanita yang mempunyai suami yang hanya 'untuk dirinya' sahaja tidak sama dengan mereka yang perlu berkongsi suami dengan orang lain. Kalaulah masalah-masalah yang anda fikirkan itu, anda sanggup menghadapinya, maka teruskan kehendak anda itu. Mana tahu orang yang anda impikan itu mampu memberikan kebahagiaan yang sebaiknya untuk anda. Tetapi jika anda tahu bahawa anda tidak mampu untuk menghadapi suasana perkongsian hidup, bahkan hidup yang berkemungkinan besar boleh membawa kepada porak- peranda, hidup hanya dengan makan hati berulam jantung, sentiasa maki hamun pada suami, maka tinggalkanlah.

Buangkan cinta yang mendalam itu jauh dari anda. Lemparkan ia ke dalam lautan api, agar anda terselamat dari maksiat. Rapatkan diri dengan Tuhan yang menciptakan cinta anda itu, agar Dia memberikan anda cinta dan kasih yang tepat pada orang yang akan menjadi suami anda.

Fikirlah sebelum terjadinya sebuah perkahwinan! Fikirlah sebelum terjadinya keparahan! Fikirlah agar anda mendapat kebahagiaan. Fikirlah, semoga anda memperolehi keberkatan!.




5 comments:

sabrina said...

Pendapat sy nk cari calon suami yg betul2 beriman memg susah skrg ni.Ada tp sedikit sgt.mkin tu juga faktor sesetengah wanita memilih lelaki yg dah kawin an berumur.Mereka kdg2 tu lebih penyayang.apa lg seorg wanita tu nak kalau dah setiap permintaan ditunaikan.tp i-ALLAH kita tak mcm tu.Si empunya bila lg?:)

siti said...

Tq sabrina ats ur komen.
Kalau dh wanita tu merasakan lelaki itu yang terbaik w.pn dah m'punyai isteri, teruskanlah niat perkahwinannya itu, asalkan dia sanggup menghadapi segala situasi yang telah saya perkatakan.
"Si empunya" tu empunya apa?

sabrina said...
This comment has been removed by a blog administrator.
siti said...
This comment has been removed by the author.
sabrina said...
This comment has been removed by a blog administrator.