Monday, November 3, 2008

Sabar Itu Pahit, Namun Natijahnya Manis


Bercakap tentang sabar merupakan satu perkara yang tinggi dan tidak ternilai harganya bagi saya. Ini kerana ia amat berkait rapat dengan kekuatan dalaman yang perlu dikumpulkan oleh seseorang. Sabar perlu dimiliki demi menghadapi ujian hidup di dunia ini, lebih-lebih lagi bagi mereka yang kerap ditimpa musibah. Sabar amat mudah diperkatakan, namun ianya begitu susah untuk dipraktikkan. Sabar juga amat pahit untuk ditelannya, namun kesannya begitu manis dan melegakan jiwa. Ia bukanlah satu teori yang hanya boleh dibaca dalam artikel-artikel atau bahan-bahan bacaan tertentu, bahkan ia merupakan satu praktikal yang jarang ada pada kita. Ia tidak akan dirasai oleh seseorang melainkan mereka yang berusaha untuk memperolehinya. "Man Lam Yazuq La Yadri" (sesiapa yang tidak merasainya tidak akan tahu).

Ujian yang kita terima dari Allah perlu kita sambutnya dengan sabar. Tetapi dalam masa yang sama perlu kita bertindak dan berusaha menolak ujian tersebut dengan pelbagai ikhtiar dan cara setahap mungkin yang kita mampu. Bukan hanya bersabar dengan hanya menunggu keputusan dari Allah swt agar ujian itu pergi meninggalkan kita.

Ujian seseorang itu datang dengan berbagai bentuk. Adakalanya berbentuk luaran seperti sakit pada anggota tubuh badan, yang menyebabkan seseorang itu terlantar di hospital atau perlu berjalan menggunakan kerusi roda dan sebagainya. Ada juga ujian terkena pada harta benda seperti hilangnya kenderaan, hilang wang, rumah terbakar dan lain-lain. Ujian juga ada berbentuk dalaman seperti ujian perasaan; hilangnya suami tersayang seperti penceraian yang mana sebelum ini dia menjadi tempat kita berkongsi kehidupan, atau terputusnya tali pertunangan, putus cinta, perasaan rindu yang tidak dapat diubati dan sebagainya. Semua ini merupakan ujian yang menjadi salah satu sunnatullah dalam kehidupan kita ini.

Saya pernah diberitahu oleh seorang insan yang ditimpa penyakit buta mata. Dia meminta dari saya agar diberikan sedikit tips untuk merawat penyakitnya tersebut. Dia yang sebelum ini dapat melihat sebagaimana biasa, namun diuji oleh Allah dengan sedemikian rupa. Katanya dia telah menjalani rawatan di hospital. Saya amat bersimpati dengannya itu. Dengan memberikan sedikit cadangan dan cara-cara untuk mengubatinya, saya mengharapkan agar dia bertindak dengan sebaik mungkin. Namun, saya tidak tahu apakah dia berusaha bersungguh-sungguh atau tidak untuk memperolehi kesembuhan.

Pernah juga saya diberitahu kenalan tentang ujian hidup mereka dengan kemiskinan yang menjadikan mereka susah untuk memperolehi kesempurnaan dalam kehidupan. Susah untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi, susah untuk membayar yuran-yuran semester, susah untuk menyara kos kehidupan di universiti dan sebagainya. Kemiskinan ini menjadikan mereka terbantut untuk mencapai impian dalam pembelajaran.

Begitu juga dengan kesusahan yang kita hadapi dalam belajar, perlu bertungkus-lumus dalam memperolehi ilmu pengetahuan. Kadang-kadang kita mempunyai masalah keluarga, masalah anak-anak, masalah peribadi, masalah ibubapa, masalah tunang, masalah suami isteri, masalah mertua dan sebagainya yang menghempap diri kita, sehinggakan kita berasa sudah layu dan tidak mampu lagi untuk meneruskan kehidupan di dunia ini.

Namun, sifat sabar itu perlu diletakkan pada diri kita dengan melihat semua ujian itu hanyalah datang dari Allah untuk sementara waktu sahaja. Ia merupakan satu tarbiyyah dariNya untuk menjadikan kita semakin merapatkan diri kepadaNya. Perasaan hampa dan sedih yang ada pada diri kita itu tidak mengapa. Bersedihlah untuk hanya seketika waktu, menangislah sepuas-puasnya untuk anda beroleh kembali kekuatan jiwa. Tangisan merupakan satu senjata hebat bagi seseorang wanita. Kepada Tuhanlah yang sepatutnya kita serahkan segala jiwa raga kita agar kita sentiasa dinaunginya. Makin banyak kita mengadu kepadanya makin luas rahmatnya untuk kita. "Allahumma lakal hamdu walakasshukru wailaikal mushtaka wabikal musta'aan, wala haula wala quwwata illa bika".

Di samping menyerahkan diri kepada Allah, jangan sesekali kita lupa tanggungjawab kita untuk berusaha dengan gigih untuk menolak ujian tersebut dengan solat dan bertahajjud di malam hari, membaca doa-doa dari ayat-ayat al-Quran, meminta pandangan-pandangan yang bernas dari mereka yang berpengalaman serta mengamalkannya, berusaha menolak penyakit-penyakit dengan perubatan moden dan tradisional atau apa-apa yang berkaitan dengannya, berusaha mengatasi tahap kemiskinan dengan melakukan apa-apa pekerjaan yang baik, jadikan diri kita seorang yang bijak dalam mengurus kewangan dan sebagainya.

Dengan berkat kesabaran dan usaha kita yang gigih serta keyakinan yang tinggi dan tidak berbelah bagi dengan Allah swt, insya Allah kita akan temui natijah yang manis walaupun sebelum ini dihujani dengan pelbagai ujian yang pahit. Bahkan kita akan berasa terharu dan terhutang budi dengan Allah swt Tuhan pencipta kita. Sungguh..takkan kita dapat membalas budi Allah Taala...




No comments: