Sunday, November 23, 2008

Indahnya Hidup Bersama Insan Seperjuangan



Kakiku melangkah perlahan-lahan meninggalkan bumi yang bertuah itu, yang penuh dengan kenangan. Pahit manis telah ku telan buat sekian lamanya. Kemanisan masih ku rasai, mengalir dalam darah pejuang ini,..kepahitan pula telah hanyut menghilangkan diri, entah ke lubuk mana ia pergi.

Beratnya hati untuk melangkah pergi..namun demi perjuangan dan kebaikan diri, ku pejamkan mata buat-buat tak reti..mengharapkan
kebahagiaan selepas penderitaan,
kesenangan selepas kesusahan,
keseronokan selepas keletihan,
keceriaan selepas kesedihan.

Ku pandang wajahmu buat kali yang terakhir, pandangan yang penuh bermakna, penuh pengharapan pada ketentuan Tuhan yang mencipta alam, merasakan pemergian hanyalah sementara cuma, malam berganti siang, gelap berganti cerah, ..kan ku capai jua akhirnya.

Genggaman erat kau berikan, tanda kesatuan kukuh yang tak boleh dipisahkan. Enggan melepaskan perlu dilepaskan..detik masa berlalu jua. Akhirnya ku tinggalkan tak mampu berkata-kata. Perasaan sayu tak mahu berjauhan, namun kerana impian tetap ku gagahkan...mengatakan hari yang sedikit yang perlu ku tunaikan, mengimpikan pertemuan lagi di masa kan datang.

Indahnya hidup bersama insan seperjuangan, satu fikrah satu kefahaman, satu matlamat satu keinginan. Di mana saja kita berada, ilmu Tuhan tetap dijanakan, tetap dibahaskan. Dalam kelas, di pejabat, di bengkel, dalam kereta, di lapangan terbang, dalam seminar dan konferen, di universiti, mahupun dalam perjalanan..soal jawab tetap kita canaikan. Oh..indahnya hidup..Dua insan mempunyai satu jiwa.

Namun, apakan daya..dua insan yang bercinta, cinta kerana Tuhannya pasti kan ada halangannya. Suasana yang dingin itu tak mampu ku damaikan. Biasalah..kehidupan manusia..kerlingan mereka mengeruhkan kita..itu dan ini disebut jua, agar kita tidak mampu bersama.
Apapun ku syukur padaMu Tuhan,
perancanganku telah dimaqbulkan,
ku tinggalkan bumi berkenaan,
memberi impak baik buat teman,
mengorak langkah menuju ke depan.

Ku pinta dari Tuhan yang Maha penyayang, agar dapat ku teruskan perjuangan. Berjuang dalam kehidupan sedemikian, menggali ilmu dan berbincang, ilmuMu yang luas tak habis-habis ku nak telan. Juga membantu sahabat tersayang, mereka-mereka yang cinta kalamMu Tuhan, bercita-cita menegakkan syiar Islam. Harapanku ini masih segar dalam ingatan, agar Dia turunkan penentuan...membantu kita merealisasikan impian..


Siti Hasliza Mat Yusoff
cthasliza@yahoo.com



No comments: