Friday, November 7, 2008

Berhati-Hati Dengan Buaya Darat

Buaya Darat ini ialah satu gambaran yang ditujukan kepada sang lelaki yang suka 'membodek' perempuan. Suka bersembunyi di sebalik 'lalang-lalang'. Bila ada sahaja masa yang sesuai baginya, terus 'dibahamnya'. Saya juga ada terbaca artikel yang menyatakan bahawa buaya darat ini lawannya buaya cerdik. Perangai dan sikap kedua-duanya adalah sama, mungkin ada sedikit perbezaan dari segi cara bertindak dan uslub-uslubnya.

Walau bagaimanapun, buaya-buaya ini perlu kita berhati-hati dan berwaspada agar kita terselamat dari bahaya 'tikamannya' yang begitu hebat yang berkemungkinan boleh menjadikan kita 'cedera parah' yang susah untuk 'diubati'.


Bagaimana caranya?

Perhatikan seseorang itu samada dia adalah insan yang sejati atau insan buaya dengan mata kita, di samping mata hati perlu turut disertakan.
Ini kerana penggunaan mata harian biasa pada sesetengah perkara kadang-kadang tidak tepat bahkan ia memerlukan petunjuk mata hati yang mampu menyuluhnya dan cahayanya lebih cerah.

Kenali insan itu dari berbagai sudut; percakapan, pemakaian, pergaulan, asas-asas pembelajaran, tindak-tanduk dan sebagainya...bukan hanya mengenali PERASAAN sahaja, bahkan fikirkan AGAMA nya!


AWAS sebelum terkena!
SELAMAT MENCUBA! :)




2 comments:

mustapha said...

kalau ada buaya darat
pasti ada pari-pari.

mustapha said...

pari-parinya