Sunday, March 8, 2009

Perjuangan Islam: Fikrah Dato' Dr. Haron Din



Semasa saya meneliti topik-topik forum TKO, saya tertarik kepada topik Orang PAS, BN (UMNO), Atas Pagar - Wajib Baca!, yang ditulis oleh penulis yang memberi gelarannya biskut_cotek. Tulisan beliau boleh didapati melalui laman
tranungkite.net.

Beliau telah bertanya satu soalan berkaitan dengan perjuangan parti-parti politik di Malaysia dan dijawab oleh Dato' Dr. Haron Din sebagai renungan kita bersama.

Soalan:

Keluarga saya keseluruhannya UMNO tulen. Ibulah ahli paling kuat kerana dia telah lama menerajui kepimpinan kaum ibu UMNO satu bahagian di Johor. Saya tidak berminat kepada UMNO, saya lebih berminat kepada PAS. Tetapi masih belum berani hendak berterang-terangan. Saya ingin tahu lebih mendalam apa istimewanya PAS berbanding UMNO dan apakah hujah kuat saya, kalau saya hendak berhadapan dengan keluarga. khususnya ibu, untuk mengajak mereka semua keluar UMNO dan masuk PAS?


RIDHUAN ISMAIL,
Damansara Utama


Jawapan:

Persoalan yang saudara kemukakan adalah lumrah dihadapi ramai anggota masyarakat Islam di Malaysia. Dilema dalam berpolitk.

Bagi yang tidak mengambil kisah dan suka mengambil jalan pintas mudah dan "menguntungkan" ikut sahaja arus politik yang ada. Arus deras membawa manusia kepada UMNO.

Berjuang bersama UMNO tidak banyak masalah dan ada keuntungan duniawi. Jika masuk PAS anda terpaksa melalui banyak rintangan kerana terpaksa menongkah arus. Banyak kemudahan akan di sekat, kena berjuang pula bersusah payah. Hendak mengubah sesuatu yang sudah "establish" bukan sesuatu yang mudah.

Jika hendak jawapan mudah, lagi senang di jawab, anda wajar fahami bahawa UMNO adalah Parti Kebangsaan Melayu Bersatu, agenda utamanya adalah perjuangan bangsa dan pembangunan negara. Sedangkan PAS adalah Parti Islam Se-Malaysia. Agenda perjuangan utamanya adalah memartabatkan Islam dan membangun negara secara Islam.

Sebagai seorang Islam dan sebagai keluarga Islam anda hendak memilih yang mana? Yang memperjuangkan Islamkah atau perjuangan bangsa? Anda boleh fikir sendiri.

Persoalan untung rugi, senang susah bukan persoalan mudah yang boleh dijawab secara mendatar. Ia merupakan persoalan asas penghidupan Muslim sebenar, mesti diteliti dengan mendalam dan memahami apa sebenarnya erti perjuangan serta apa hakikat agama.

Penghidupan Muslim sebenarnya, tidak lagi merupakan manifestasi daripada realiti kehidupan beragama. Realiti inilah yang perlu kita hayati daripada ikrar setiap hari dalam solat kita.

Kita membaca pada awal solat selepas takbiratul ihram yamg bermaksud, "sesungguhnya solatku, hidupku, matiku adalah kerana Allah, Tuhan sekelian alam."

Kata-kata tersebut diambil dari ayat al-Quran dalam surah al-An'am, ayat 162-163, dibaca setiap kali dalam solat. Kita berjanji dengan Allah, kita hendak menjadi orang yang menyerah diri kepada-Nya, mematuhi titah perintah-Nya dalam semua hal penghidupan.

Oleh kerana itu dalam berpolitik, tentulah sebagai muslim, kita perlu berpolitik secara Islam. Kita perlu memperjuangkan Islam bersungguh-sungguh, bukan secara retorika yang hanya sedap di dengar tetapi kosong pengisiannya.

Ingatlah, kita sudah merdeka melebihi setengah abad. Ia merupakan masa lama bagi sesebuah kerajaan, untuk melaksanakan Islam yang syumul.

Rasulullah s.a.w memulakan perjuangan untuk mendaulatkan Islam bermula dari sifar dan dalam 23 tahun sahaja segala-galanya tercapai. Islam bukan sahaja di daulatkan di Makkah dan Madinah. Islam diterima sebagai cara hidup dari yang tidak Islam kepada Islam di mana sahaja Islam sampai.

Mari kita bertanya selepas setengah abad berlalu, apakah yang kita buat untuk Islam dan untuk Allah?

Islam memerlukan pejuang-pejuang yang kental untuk menongkah arus. Mengubah dari yang tidak Islamik kepada arus Islam. Perlu diingatkan bahawa, apa sahaja kerja kita di dunia, tidak habis di dunia. Kita pasti akan menghadapi perhitungan di hadapan Allah azza wajalla.

Firman Allah (mafhumnya): "Maka sesiapa yang berbuat amal kebajikan walau sebesar zarrah sekalipun akan di balas oleh Allah. Dan sesiapa yang membuat amal kejahatan walaupun sebesar zarrah sekalipun, akan di balas Allah" (Surah az-zalzalah, ayat 7- 8)

Kerja berpolitik untuk memartabatkan Islam adalah kerja besar yang penuh dengan cabaran dan pengorbanan. Ia adalah ibadah yang pasti akan dibalas Allah.

Kerja-kerja Islam adalah untuk Allah, atas perintah Allah maka sudah tentunya akan mendapat balas Allah di akhirat kelak. Jika anda berpolitik kerana dunia dan demi untuk membangunnya sahaja, Allah akan beri dunia untuk perjuangan dunia, untuk tamadun, Allah akan berikan tamadun.

Akan tetapi perlu dibimbangi di akhirat nanti kita akan menempuh kerugian besar. Firman Allah (mafhumnya) "Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat, akan kami tambah keuntungan itu baginya, dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia sahaja, kami berikan sahaja keuntungan yang dikehendaki itu, dan tiada baginya habuan di akhirat" (Surah asy-syura,ayat 20)

PAS dalam perlembagaannya, sejak diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan pada tahun 1951, hingga ke hari ini telah termaktub dalam Fasal Ketiga, "Dasar PAS adalah Islam, seruan PAS adalah Allahuakbar."

Dalam Fasal Kelima (Tujuan PAS) disebut, "Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah dan mempertahankan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara"

Adapun mengenai saudara hendak memilih parti mana, atau dalam pilihanraya akan datang anda hendak memilih sesiapa, terpulanglah.

Saya menasihatkan, renungilah di dalam diri anda, berbaloikah perjuangan semata-mata kepada dunia, yang berteraskan kepada kepentingan yang sementara, memilih dunia dan memperkecilkan tuntutan agama.

Perjuangan yang menjadikan Islam itu disesuaikan dengan kehendak masa, sedangkan tuntutan yang sebenarnya, masa dan keadaanlah yang mesti disesuaikan dengan kehendak Islam.

Ingatlah bahawa kita pasti akan kembali kepada Islam semuanya. Akan ditanya nanti apakah sumbangan kita untuk memartabatkan agama Allah dan apakah usaha kita menegakkan agama Allah sebenar-benarnya?

Apakah kita mampu mengelak persoalan itu dengan menjawab bahawa kita tidak mengetahui tanggungjawab sebenar kita sebagai seorang Muslim?


(Jawapan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Haron Din)




No comments: