Saturday, February 6, 2010

Aku RindukanMu Wahai Rasulullah



قد منّ الله علينا
إذ بعث الهادي أحمد
بالرحمة جاء إلينا
فتهادى الكون وأنشد

اللهم صلّ على سيدنا محمد

وعلى آل سيدنا محمد




3 comments:

Izzat al-Kutawi al-Kalantani said...

Assalamualaikum...
Ini anak murid ustazah dari Mu'tah...
Ana rasa kalau rindukanMu tu, kalau ustazah kecilkan huruf M tu lebih baik. Sebab, dalam bahasa Melayu, kalau ganti nama tu huruf besar, maka merujuk Allah; macam ya Allah, aku memohon petunjuk-Mu.
Wassalam...

Pencinta bahasa Melayu

sitihasliza said...

'Alaikumussalam Izzat, ye ke begitu? tapi bagaimana pula dengan kalimah baginda? huruf b tu besar ke kecil? kalimah rasulullah, r tu besar ke kecil? nabi, n tu besar ke kecil? Lagi satu kenapa pula Izzat kata "ana rasa"? maknanya izzat hanya rasa atau memang pasti?

Juga saya nak ucapkan ahlan wasahlan pd Izzat, rupanya ada pelajar saya kat sini...saya tak tahu pun, banyak kali juga saya pergi Mu'tah...apapun kalau boleh hubungi saya dialu-alukan... syukran.

Izzat al-Kutawi al-Kalantani said...

Afwan, kalau baginda, huruf kecil. Sebab kata ganti nama biasa; merujuk kepada Rasulullah -selawat dan salam ke atas baginda dan ahli bait-. Kalau 'Rasulullah', huruf besar sebab kata nama khas. Berbeza dengan kata ganti nama merujuk kepada Allah; semuanya mesti dengan huruf besar.
Yang ana cakap 'ana rasa' tu, mujamalah; adab. Yang pastinya, ana pasti kalau mengikut apa yang ana belajar ketika SPM dahulu.
Wassalam...
*Anak murid masa Daurah Matan je ustazah... :-) Ana cuma seorang daripada ribuan peminat setia blog ustazah.