Tuesday, February 17, 2009

Ziarah Syiria...

Apa yang begitu mengejutkan saya bila berada di Syiria baru-baru ini ialah gerakan Syiah yang begitu berpengaruh dan berleluasa. Syiah yang dikatakan berpusat di Iran telah menyebarkan sayapnya ke negara-negara lain temasuklah Syiria yang menjadi pusat 'haji ke 2' bagi golongan ini. Ini kerana banyak maqam aalul-bait terdapat di negeri Syam yang penuh bersejarah ini.

Sebelum ini saya hanya mengetahui tentang Syiah melalui pembacaan umum. Itupun hanyalah sekadar maklumat awal tentang apa itu Syiah dan pergerakannya. Namun pada kali ini saya telah melihat sendiri upacara-upacara yang dilakukan oleh mereka, yang menjadikan saya begitu hairan dan pelik dengan keadaan mereka. Apakah yang mereka cari selama ini? Hati saya berasa tidak tenang bersama mereka. Saya memerhatikan gelagat mereka sambil berfikir apa yang mereka lakukan itu? Mereka mencium dan mengucup maqam-maqam, mengambil kain yang berwarna hijau, lalu digosoknya maqam-maqam kemudian disapu pada badan masing-masing. Ada juga yang menangis teresak-esak, menyebut ya Husin ya Husin, ada juga yang membuat halaqah dan menyanyi beramai-ramai menyebut keluarga Sayyidina Ali karramallah wajhah, dan ramai juga yang solat di maqam-maqam setelah selesai upacara-upacara tersebut.

Saya sebagai muslimah yang cintakan Islam, memikirkan tentang agama Allah ini. Sedih dengan apa yang telah berlaku. Mengapa ramai di kalangan umat Islam sedemikian rupa? Adakah Islam ini satu agama warisan atau agama taqlid? Mengapa umat Islam tidak mahu berfikir dengan apa yang mereka lakukan itu? Mudah-mudahan Allah Taala memberi taufiq dan hidayah kepada kita semua.


Segerombolan golongan Syiah menziarahi
maqam-maqam di Syiria



Mereka membaca doa-doa di depan maqam Habil a.s

Mereka menunaikan solat dan doa di depan maqam Habil a.s
Batu-batu yang digunakan semasa menunaikan solat

Banyak duit yang dilontarkan ke dalam
maqam-maqam aalul-bait


Al-hamdulillah, saya juga sempat menziarahi maqam isteri-isteri Nabi kita saw Ummu Salamah r.a. dan Ummu Habibah r.a., maqam Bilal al-Habasyi dan maqam-maqam aalul-bait yang lain.



Maqam kepala-kepala Syuhada' Karbala


Maqam Sayyidah Sakinah bint al-Imam al-Husin
dan Maqam Sayyidah Zainab as-Sughra

No comments: