Sunday, February 15, 2009

Ziarah Syiria Satu Kenangan

3- 7 Feb. 2009

Pada 3hb Februari yang lalu, saya dan teman bersama sekumpulan akhawat dari Mu'tah serta satu keluarga dari Malaysia menziarahi bumi Syiria, negeri Syam yang penuh bersejarah itu. Kami bertolak selepas solat zohor. Perjalanan biasanya mengambil masa lebih kurang 3 jam sahaja dengan menaiki kereta, namun biasalah permainan masalah selalu ada. Kami sampai waktu maghrib di sana. Bermalam di Hotel Dauhah, Damsyiq.

Sebelum saya menulis panjang lebar di sini, saya nak ucapkan jutaan terima kasih buat ketua kumpulan kami Ukhti Bazilah yang banyak membantu saya dan kawan-kawan dalam menguruskan perjalanan ziarah ini. Ukhti Bazilah merupakan 'orang lama' yang tinggal di Syiria, jadi urusan kami dan program ziarah dapat berjalan dengan lancar walaupun sedikit sebanyak ada perkara yang 'melucukan' buat saya bila bermu'amalah dengan orang-orang timur tengah yang memang diketahui umum.


1) Ziarah maqam al-Imam an-Nawawi
Mengikut pengurus maqam tersebut, tumbuhnya pokok yang besar di atas maqam al- Imam an-Nawani yang kini berusia lebih dari 700 tahun.


2) Ziarah maqam Nabi Ayyub a.s


3) Hammam dan perigi Nabi Ayyub a.s

4) Ziarah Maqam Habil a.s



No comments: