Sunday, December 20, 2009

Bersama as-Sheikh Dr. Yusof al-Qaradhawi, di Masjid Negeri, Shah Alam, Selangor

Salam buat semua...
Salam Ma'al Hijrah

Saya begitu cemburu terhadap insan-insan di tanahair yang berduyun-duyun memburu tokoh yang terkenal ini as-Sheikh Dr. Yusof al-Qaradhawi, berjumpa mata dengan beliau lalu mengutip mutiara-mutiara kata yang tidak ternilai harganya. Mereka menghirup udara Islam bersama as-Sheikh serta dapat memakan buah-buah manis yang dihidangkan olehnya.

Oh Tuhan, rindunya aku untuk hidup bersama para ulama'!

Di sini saya dapat mengambil sedikit info dan gambar dari rakan facebook tentang program ceramah perdana bersama as-Sheikh yang telah berlangsung pada 19 Dis 2009 bersamaan 02 Muharram 1431H, di Masjid Negeri, Shah Alam. Kehadiran jamaah yang begitu ramai membuktikan betapa unggul dan hebatnya ulama' tersohor dunia Islam hari ini.

Majlis julung-julung kali yang diadakan di Masjid Negeri itu turut dihadiri oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor), YB Dato' Hassan Ali (Exco Hal Ehwal Islam), YB Dato' Seri Anwar Ibrahim (Penasihat Ekonomi Negeri Selangor), YB Tuan Guru Haji Abduk Hadi Awang, beberapa orang bekas Mufti, tokoh-tokoh ulama' dan para 'ilmuan serta para ustadz, da'i, pendakwah, penceramah dan aktivitis Islam serta para jama'ah Muslimin dan Muslimat. Ada yang datang sejuah Singapura semata-mata untuk bertemu dengan as-Sheikh Dr. Yusof al-Qaradhawi.

As-Sheikh menceritakan bagaimana kita perlu melahirkan umat Islam yang benar-benar beriman walau apa juga bidang yang beliau ceburi, samada dia seorang peniaga, pedagang, tentera, pekerja 'am, guru dan lain-lain, iman perlu ditanamkan kepada seluruh jiwa umat Islam. Kita perlu lahirkan golongan saperti Saidina Abu Bakr, Saidina 'Umar, Saidina Ali, Saidina Abdul Rahman 'Auf, Saidina Sa'ad Abi Waqqas dan ramai lagi. Hanya dengan iman yang kental umat Islam akan berjaya di dunia dan akhirat.

Beliau juga menyentuh tentang perjuangan membebaskan al-Masjidil Aqsa. Ia adalah tanggungjawab setiap umat Islam tidak kira di mana dia berada, dan apa juga kedudukannya untuk berjuang membebas dan membuka semula al-Masjidil Aqsa.

Ceramah as-Sheikh Dr. Yusof al-Qaradhawi yang mengambil masa hampir 1 1/2 jam itu disampaikan dalam bahawa 'arab dan diterjemahkan oleh Sahibul Fadhilah Ustaz Abdul Ghani Shamsudin, mantan Presiden Persatuan Ulama' Malaysia. Kehadiran jama'ah yang begitu ramai sehingga terpaksa berasak di depan tempat ceramah. Ramai juga yang terpaksa berdiri. Selepas majlis ceramah dan solat 'isya, ramai yang bersalaman dan mengambil gambar dengan beliau.

Moga kehadiran Sahibul Fadhilah as-Sheikh Dr. Yusof al- Qaradhawi ke Malaysia akan membawa sinar harapan baru kepada umat Islam di Malaysia khususnya dan di dunia umumnya.


1 comment:

Al-Syarqawi said...

insyaAllah. Dr.Wahbah Al-Zuhaily akan datang di ukm 22hb ini. esok di fakulti sains kemanusian.datanglah beramai-ramai