Tuesday, October 13, 2009

Pemakaian Purdah: Adat Tradisi Atau Pensyariatan?

Beberapa hari yang lepas timbul isu purdah yang diperkatakan oleh Sheikh al-Azhar Mohamed Sayyed Tantawi yang saya perolehinya melalui sumber islamonline.net, (sila klik: arabic / english). Boleh rujuk juga melalui sumber aljazeera.net dan alarabiya.net.

Saya juga ada membaca ulasan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat tentang kenyataan Sheikh al-Azhar tersebut melalui sumber Berita Harian.

Apa yang saya terkilan dengan kenyataan as-Sheikh melalui sumber tersebut ialah bahawa niqab atau purdah ini tidak ada kaitan dengan Islam bahkan ia adalah semata-mata adat atau budaya atau tradisi orang Arab. Tuan Guru juga menyebut bahawa Islam hanya minta wanita menutup aurat dan baginya Islam tidak pernah menyebut tentang menutup muka.

Saya tahu bahawa Tuan Guru di sini sebenarnya ingin menekankan soal keselamatan, namun benarkah Islam dan al-Quran tidak pernah mengutarakan tentang isu penutupan muka bagi wanita? Saya kira perkara ini boleh mengelirukan kita semua. Saya juga tidak pasti kemungkinan Tuan Guru tersilap, atau kesilapan dari sumber berkenaan, atau mungkin benar soal purdah tidak ada dalam Islam?

Saya terfikir, kalaulah purdah ini hanyalah tradisi semata-mata dan memang tidak diperkatakan di dalam Islam, kenapa timbulnya perbezaan pendapat di kalangan ulama tafsir, ulama hadis, ulama fiqh dan lain-lain tentang ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan hijab atau pakaian wanita di dalam Islam? Ada yang berpendapat bahawa seluruh tubuh badan wanita adalah aurat dan wajib ditutup, dan sebahagian yang lain berpendapat keseluruhan tubuh badan wanita wajib ditutup kecuali muka dan tangan.

Sebelum ini juga saya ada menulis dan mengumpulkan maklumat tentang persoalan khilafiyyah yang diiktiraf ini; adakah pemakaian purdah atau menutup muka ini menjadi satu kewajipan bagi wanita? Benarkah pemakaian purdah ini adalah tradisi dan adat orang-orang arab semata-mata? Moga-moga dalil-dalil atau nas-nas yang dikupas dan ditafsir oleh para ulama menjadi bukti dan pegangan buat kita semua.

Sila lihat:

1) Dalil-dalil wajib berpurdah dan dalil-dalil yang tidak mewajibkannya (klik sini)
2) Hukum memakai purdah (klik sini)
3) Zaman kini, lebih awla wanita tidak berpurdah: Dr. Yusuf al-Qaradhawi (klik sini)

Saya juga ada meneliti pandangan-pandangan ulama lain dalam isu pemakaian purdah ini melalui laman-laman web di bawah:

1) Purdah: antara bid'ah dan kewajipan, (islamonline.net (arabic)), (klik sini)
2) Perbahasan tentang pensyariatan purdah, (islamonline.net (arabic)), (klik sini)
3) Niqab: innovated or obligatory, (islamonline.net), klik sini)
4) Purdah wanita dalam masyarakat Arab, (qaradawi.net) (arabic)), (klik sini)
5) Pakaian wanita Islam, (qaradawi.net) (arabic)), (klik sini)

Semoga ada manfaatnya,

Allah Yang Maha Mengetahui.



1 comment:

sir hans said...

menakjubkan.. subhanallah. smoga Allah mrhmati kmu selmanya...ameen