Monday, October 5, 2009

Tuhan Mempertemukan Aku Dengan Mereka



Sebelum aku terbang pulang ke tanahair, hatiku selalu bersuara, memohon dari yang Maha Esa agar dipertemukan dengan si dia, dipertemukan dengan mereka yang cinta pada diriku, yang dahagakan semangat mujahadah, teringinkan roh ketuanan ilmu, mengidamkan terpacaknya ketuanan Islam dalam diri dan watan.

"Allah, Tuhanku... terimalah pengaduan hati kecilku ini"

Aku tersenyap, kelu untuk berkata-kata, nak melemparkan ayat-ayat ini pada insan-insan di sekelilingku. Nak menyatakan kuatnya keinginanku untuk bertemu dengan mereka. Namun, Mungkin mereka tidak faham apa yang bergolak di benakku ini.

Al-hamdulillah, sebulan lebih aku perahkan masaku di bumi kesayangan. Dapat bersua muka bersama mama, keluarga, anak-anak watan dan insan-insan tersayang. Dari lapangan terbang ku pulang mengadap mama yang sentiasa dengan senyuman anak muda buat seketika waktu. Dapat berpuasa bersamanya di awal Ramadhan.

"Kakak pergilah UIA", mamaku mula bersuara.

Mamaku amat memahami diriku ini. Aku perlu ke sana demi untuk menceduk semangat yang kian luntur. Semangat yang telah ku bina beberapa tahun yang lalu semakin berkurangan. Semangat yang telah ku pacakkan dalam jiwa ini terhakis sedikit demi sedikit. Ya, aku perlu kepada suasana di Taman Ilmu dan Budi itu.

Suasana yang mendorong aku
untuk kenal makrifat Tuhan.
Suasana yang menjadikan aku tidak lekang
dengan perdebatan ilmu dan akhlak.
Suasana yang mendorong aku
untuk berebut-rebut mencari redhaMu.
Suasana yang menjadikan aku kenal
erti hidup dalam lughah arabiyyah.
Suasana yang menyumbangkan aku
erti berukhuwwah dalam satu kalimah tauhid.
Oh Tuhan, kekalkanlah aku dengan suasana ini!

Di bumi ini, Tuhan mempertemukan aku dengan insan-insan yang sentiasa terdetik di hati. Nun di sana, aku memerhatikan sekelompok manusia bersama kitab-kitab berdiri menunggu sesuatu. Dari belakang ku nampak insan semacam yang ku kenali. Ya, dia berpakaian sedemikian rupa. Tapi, entahlah, ramai juga insan lain sepertinya. Aku menuju ke tempat itu.

Ya Allah...memang dia yang ku harapkan, itulah dia, insan yang selalu bersamaku tika suka dan duka di suatu ketika dulu.

Assalamualaikum, kaifal hal? kaifal umur?
Aku bertanya dengan hati yang penuh gembira.
Wa'alaikumussalam, kaifa anti? kaifal umur wassihah?

Al-hamdulillah, dia masih mengenaliku walaupun aku diselubungi pakaian hitam, pakaian kegemaranku. Aku tidak mampu bercakap panjang dengannya, sekadar bertanya khabar dan urusan harian kerana banyak program Tuhan yang perlu dibereskan.

Ya Allah..., aku sangat teringin meluahkan rasa rindu padanya, ingin meluahkan rasa hidupku di bumi orang. Walau bagaimanapun, aku cukup gembira, kerana Allah mempertemukan aku dengannya jua walau sekelip mata.

Di sana, Aku juga dapat berjumpa dengan sahabat setia, Maryam dari Nigeria yang merupakan antara sehabat-sahabat sefikrah, seperjuangan yang sentiasa bermain di benakku. Maryam sahabatku dari Kulliyyah Sains ini sedang menyambung pengajian di peringkat Master di bumi UIA. Dari peringkat ijazah aku mengenalinya sehingga sekarang, insan yang berpegang kuat pada agama, banyak memberikanku pandangan yang bernas tentang Islam. Aku seronok hidup dengannya.

"Eh, awak masih boleh berbahasa Inggeris?", tanya Maryam. Aku tersenyum. Al-hamdulillah, kenapa? aku bertanya kembali.
Ya lah, awak kan dah berada di sana. Orang di sana tak bercakap Bahasa Inggeris kan?
Ya, tapi saya selalu bercakap dengan orang yang serumah dengan saya.

Dahulunya, aku hidup dengan Maryam. Bahasaku hanyalah bahasa Arab dan Inggeris. Maklumlah, aku tak faham bahasa Yuroba, Maryam pula tak faham Bahasa Melayu. Namun, sekarang ini dia dah boleh bercakap ayat-ayat mudah dalam bahasa Melayu. Aku kagum dengannya.

Sebenarnya kita perlu bina suasana bahasa jika kita ingin menguasai bahasa itu. Al-hamdulillah kenangan yang tak dapat ku lupakan, hidup dalam dunia bahasa yang indah bersama sahabatku Maryam itu.

Di bumi itu jua aku dipertemukan dengan anak-anak, pelajar-pelajarku, para akhawat yang amat ku kasihi. Dah lama aku berpisah dengan mereka. Aku seronok melihat mereka meneruskan perjuangan hidup dalam menggali mutiara-mutiara ilmu yang cukup bernilai. Ku perhatikan gelagat anak-anakku, ke sana kemari memenuhkan jadual harian mereka. Aku gembira dengan aktiviti mereka, bersungguh-sungguh membuka tirai makrifatullah, bersungguh-sungguh mengintai dunia Islam. Aku cukup ceria menjadi sahabat mereka. Aku cukup bangga menjadi ibu mereka.

Tahniah buat anak-anakku, para akhawat semua! Andalah insan yang akan meneruskan perjuangan muslimah, yang akan meneruskan agenda jihad demi ketinggian Islam yang kita cintai.


Siti Hasliza Mat Yusoff,
Sweileh, Amman.



No comments: