Thursday, December 4, 2008

Dia Masih IngatkanKu...



Beberapa minit sebelum ku menaiki pesawat, satu SMS tiba. Malas rasanya nak tengok SMS tu. Hatiku sentiasa mengingati kawan, insan yang susah ku nak lupakan. Maklumlah, insan seperjuangan, sehaluan, mempunyai satu fikrah, satu matlamat, bukan senang untuk ditemui. Namun, kerana perpisahan, tidak dapat lagi aku bersamanya. Biasalah.."cintailah sesiapa sahaja yang kamu cintai.., tetapi ingat kamu akan berpisah dengannya". Itulah yang selalu ku fikirkan.

Kawanku memang tak suka aku berpisah dengannya. Tak suka aku sambung pengajian di luar negara. Katanya aku dah hebat, cukup saja di dalam negara. Dia suka aku belajar, suka aku berpangkat, suka aku bersemangat, tapi tak semestinya meninggalkannya. Mahu aku bersama dengannya. Tapi aku juga punya perasaan, punya pendirian, punya keinginan. Ku mahu singgah di bumi Syam ini, hanya sedetik waktu, ingin merasai kehidupan yang hanya tempat persinggahan, bukan untuk berkekalan hingga ke akhir zaman, fahamilah diriku wahai teman.

Kita bertemu kerana Tuhan, berpisah jua kerana Tuhan. Ku mengerti kau cintakanku keranaNya. Kau bimbangkan diriku, bimbang tentang keselamatanku, bimbang akan kesihatanku, bimbang tentang persahabatanku. Namun aku yakin wahai teman, Allah tetap setia bersamaku, mendengar kalamku, mendengar bisikanku, mengawasi pergerakanku. Pegawaiku juga tetap akan memayungiku, melindungiku pada setiap waktu.

Terima kasih atas nasihatmu, wasiatmu yang berguna buat diriku. Mahu melihat aku jadi wanita mukminah, seindah mawar berduri, tidak mudah untuk didekati. Aku memahami jiwamu yang jitu, kukuh berdiri di depan Ilahi, cahaya hatimu dapat ku rasai, hidup dengan zikrullah tak henti-henti, Insya Allah kan kau dapat apa yang dihajati. Kita kan bertemu jua di suatu hari nanti.

...akhirnya bila ku baca SMS itu.., alangkah gembiranya hati ini, temanku itu yang menghantarnya, bertanyakanku bila nak berlepas?. Bagaimana dia tahu? Seingat aku, ku beritahunya dulu, hanya tarikh berlepas, bukan waktu berlepas??..apapun..dia masih ingatkanku. Terima kasih wahai temanku!



No comments: