Sunday, May 30, 2010

Ayat - Ayat Cintaku (2)


1) Terasa ingin memaksa jiwa, merubah angin lautan samudera, cuba memalingkan hati darinya, menutup lonjakan api yang membara. Tuhan... mampukah aku menipu kalbu? Gagahkah aku menyekat rindu? Kalbuku cinta pada yang satu. Ia tenang dalam perjuangan kebenaran. Ia benci penderhakaan yang diagungkan. Namun, siapa aku? aku insan kerdil, aku lemah, aku tidak bertenaga tanpa cintaMu Yang Maha Perkasa.


2) Bagaimana dirimu mampu menerjah masuk bilik ayat-ayat cintaku, sedangkan mereka mundar-mandir di ruang tamu mengemis lontaran buah-buahan cinta manisku?. Maafkan aku, dunia cintaku pada penulisan cinta mujahid Islam yang bergelumang dengan perutusan Tuhan, menolak jiwaku dari membuka mata pada dunia cinta yang palsu lagi menipu. Wahai Tuhan, tetapkanlah hatiku pada sebuah cinta yang membawaku cinta pada cintaMu.



3) Hatinya itu telah jatuh cinta pada insan yang jatuh cinta pada dunia bahasa dan sastera, mampu melibas ayat-ayat sastera cintanya yang berkuasa memaut sekeping jiwa biasa, menuju cinta Yang Maha Pencipta cinta yang sungguh luar biasa. Moga-moga cinta itu kan terpahat di lubuk kalbu.



4) Ingin mencuri hati insan yang telah dicuri oleh perutusan Tuhan. Mampukah aku berbuat demikian? atau aku jua perlu berikannya sokongan? Pautlah hatiku untuk mengenali Tuhan, agar aku bergembira walau jauh dipisahkan. Andai kau tahu aku bersegandingan walau tidak nampak pada pandangan alam, tersenyum dalam linangan, pasti kau berbahagia dalam meneruskan perjuangan yang ditaklifkan.



5) Kerinduan makin terasa di lubuk hati yang kelam setelah sekian lama dia pergi meninggalkan... perginya buat sementara dirasakan bertahun lamanya, namun hati kecil ini berkata: bukankah satu kerinduan pada mujahid Islam menyemarakkan rasa kecintaan pada sebuah perjuangan yang ditaklifkan? Moga Tuhan memberi kerahmatan pada hatiku yang sentiasa hidup dengan segunung pengharapan yang pastinya tiada tandingan.


6) Perpisahan menyemarakkan lagi sebuah kerinduan, menghangatkan lagi sebuah percintaan. Aku berpisah keranaMu Tuhan, aku berjauhan kerana sebuah perjuangan yang ditaklifkan. Dia di bumi penghidupan, aku masih meneruskan perjalanan untuk sampai ke destinasi yang diimpikan. Perpisahan sementara walau dihujani duka nestapa, kelak kan ditaburi mawar mekar yang ceria, senyuman hati lega, pertemuan di hari bahagia, dengan izin Allah Yang Maha Kuasa.


7) Jutaan syukurku padaMu Tuhan kerana mencampakkan rasa cinta pada bahasa Nabi akhir zaman. Jutaan terima kasih jua ku lafazkan kerana Engkau limpahkan kefahaman pada bahasa yang amat ku banggakan. Aku ingin menghayati kalamMu Tuhan. Ku harapkan titisan air mata berpanjangan bila ayat-ayatMu terus ku bacakan. Ku jua impikan satu semangat berterusan dalam jiwa kehambaan untukku sebarkan pada duniaku yang kelam yang amat memerlukan bantuan.



No comments: