Tuesday, March 23, 2010

Ayat - Ayat Bahagia (3)


1) "Jagalah istri, jangan kau sakiti. Sayangi istri, amanah Ilahi. Bila diri kian bersih, satu istri terasa lebih. Bila bisa jaga diri, tidak perlu menikah lagi. Bila suami berpoligami, dakwah akan terbebani. Demarketing menjadi-jadi, dakwah bisa dibenci…." [Ustaz Cahyadi Takariawan @ Pak Cah, (Ustaz Cinta dari Indonesia), dipetik dari: Saifulislam.com]


2) "Perkahwinan bukanlah untuk menghalalkan apa yang tidak dihalalkan sebelumya SEMATA-MATA, bahkan perkahwinan ialah KOMBINASI cinta, perasaan, keinginan dan tanggungjawab" antara pasangan hidup di dunia menuju ke alam syurga. [Aku Terima Nikahnya, Saifulislam.com]



3) "Yang indah itu bukannya hidup bersuami isteri. Ramai di luar sana suami yang mahu membuang isteri dan isteri mahu membuang suami. Yang indah ialah HIDUP BERIMAN, biar pun takdirnya bersendirian." [FB: Ust. Hasrizal Abdul Jamil]


4) Episod demi episod aku melakarkan sebuah novel CINTA srikandi di alam maya. Aku menenggelamkan jiwa ke dalam lautan CINTA, mahu menerokai bahasa serta kandungannya. Ramai sungguh manusia menganggap indahnya sebuah CINTA, ramai lagi manusia mengimpikan bahagianya dunia CINTA. Namun, ketahuilah, CINTA mampu menenangkan jiwa walau dengan sepatah kata, jua menjadi racun berbisa, yang bersedia meruntuhkan hidup berumahtangga.


5) Bila turunnya gerimis kemanjaan, menerpa wajah membasahi badan, terasa hangatnya sebuah kerinduan, terasa maraknya sebuah percintaan, bagaikan hidup dalam dunia lakonan, yang memungkinkan impian menjadi satu kenyataan, pengharapan pada sebuah keajaiban, melutut pada yang Maha Handalan, sudah pastinya tiada kelukaan.


6) Seruan azan berkumandang, menjemput diri bersolat dan menuju kejayaan. Mataku kekuyuan, ingin menutup dari pandangan kerana keletihan dek program-program yang datang berterusan, lalu hati kecil ini berkata: wahai diri, adakah ini penutupan matamu buat selama-lamanya? Tersentaknya diri, terkejutnya anggota, lalu bingkas bangun membesarkan Yang Maha Esa. Jutaan terima kasih buat sang hati suci, syukur tak terkata buat Ilahi, yang banyak berbudi pada diri yang kerdil ini.


7) Ramai yang berkata: "Aku tidak mampu nak berdakwah lagi, kerana aku bukannya orang baik pun." Sepatutnya anda perlu menyahut kata-kata ini "أصلحْ نفسك وادعُ غيرك" (Perbaikilah diri kamu dan dakwahlah orang lain)... Sila buktikan kepada saya bilakah tarikh dan waktu anda akan menjadi baik? Saya bimbang... belum pun sempat kita berada di tarikh yang dirancangkan, tiba-tiba rumah yang mempunyai dua tiang sudah menjadi milik kita.


8) Ramai sungguh sang lelaki memiliki jenama USTAZ, ramai juga sang wanita memakai jenama USTAZAH. Alangkah indah kalau jenama itu ditonjolkan di mata-mata insan luaran, sekaligus diaplikasikan di mata-mata insan dalaman agar mizan kehidupan terus menerus mencapai hakikat keseimbangan.




1 comment:

pR!ncESs mUsL!m@H said...

thumbs up.. :)
sangat bermanfaat dn mendidik jiwa2 yg dahagakn ilmu akhirat..